Springen naar inhoud

TI-83 plus

• Log in om te kunnen reageren

• Gast

Geplaatst op 14 april 2005 - 12:34

Hallo allemaal,

Ik heb sind een paar dagen een nieuwe rekenmachine gekregen op mijn werk, een TI-83 plus. Het is super ding, je kan er zoveel op wiskunde gebied mee doen.

Maar de volgende dingen snap ik nog niet, hoop dat iemand het hier weet.

1 hoe kan je van meetpunten, die ik dus m.b.v. analyses heb verkregen, een grafiek maken en de bijbehorende functie laten uitrekenen.

2 hoe kan je berekeningsformules, b.v. automatisch laten berekenen van graden Celcius naar gradfen Fahrenheit.

Hoop dat iemand mij kan helpen.

Groetjes Niels

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Math

Math

• >1k berichten
  • 1460 berichten
  • VIP

Geplaatst op 14 april 2005 - 16:14

Als antwoord op je eerste vraag:

Gegevens invoeren bij STAT -> 1:EDIT
Bijvoorbeeld zo:
L1  |  L2
----|----
5   |  10
6   |  12
Vervolgens: STAT -> CALC -> 4:LinReg(ax+b)

Je uitvoer zal na het indrukken van ENTER zijn:
LinReg
y=ax+b
a=2
b=0

Met die gegevensinvoer en zeker met de mogelijkheden van het CALC-menu moet je even spelen. Je kunt er ook bijvoorbeeld kwadratische formules mee krijgen.

Succes!
<i>Iets heel precies uitleggen roept meestal extra vragen op</i>

André B.

André B.

• >250 berichten
  • 292 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 14 april 2005 - 16:14

Als je op stat drukt kan je bij edit de lijsten invullen; L1 en L2 dan op y= drukken en plot aanvinken :shock: Bij stat kan je bij calculate regressie toepassen, bijv linreg (a+bx).

De rekenmachine kan standaard niet de bewerking converteren van eenheden maken. Dit kan je wel programmeren alleen heb k daar niet zoveel kaas van gegeten.
4e-jaars Life, Science & Technology: Chemie

Mat '64

Mat '64

• >25 berichten
  • 31 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 15 april 2005 - 06:43

Rekenmachines Bah, Voor Wiskunde moet je ze niet Gebruiken, maar alleen is Hulpmiddel en om Wiskunde Vraagstukken op te lossen.

Voorbeeld, je hebt een tweede graads vergelijking, die zou je (uiteraard) makkelijk kunnen oplossen door te ontbinden in Factoren of het toe passen van het ABC-formule.

op het Grafische rekentuig, kun je dat doen met 2nd + Calc ====> Interesect. te doen.

Het nadeel is, als iemand moet oefenen met het oplossen van 2e graadsvergelijkingen, en hij het rekentuig gebruikt, dan krijgen we alleen, Intoetsers, in plaats van geoefende Oplossers :shock: .

Ik hoop dat jullie zien mijn Standpunt!
Groeten,
David. (Die zelf laat achterkwam, dat ie een slachtoffer/intoetser is, en nu helemaal opnieuw is begonnen met oplossen met dergelijke vraagstukken over intergralen).

• Gast

Geplaatst op 15 april 2005 - 07:33

En hoe kan ik de grafiek zien van de bijbehorende tabel

Math

Math

• >1k berichten
  • 1460 berichten
  • VIP

Geplaatst op 15 april 2005 - 07:55

Je weet nu de formule. Die kun je -moet je- dan zelf intypen bij Y1. Vervolgens kun je dan je grafiek zien en ook een uitgebreide tabel die bij die grafiek hoort.
Meer info is te vinden op de talrijke sites hierover of de zeer uitgebreide handleiding die er standaard bijzit.
<i>Iets heel precies uitleggen roept meestal extra vragen op</i>

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures