Springen naar inhoud

Reynolds-getal

• Log in om te kunnen reageren

filemod

filemod

• >25 berichten
  • 27 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 28 mei 2008 - 16:02

Het Reynolds-getal is gedefinieerd als
dichtheid*snelheid*karakteristieke lengte/dynamische viscositeit
Ik vraag mij af in hoeverre je het Reynolds getal mag evalueren in een specifiek punt. Ik beschouw hier twee situaties:

-drukstroming over een horizontale, oneindig dunne plaat
-drukstroming in een horizontale buis

In het eerste geval:
Dicht tegen de plaat zal er steeds een laminaire sublaag zijn. Dat betekent eigenlijk dat je de snelheid lokaal mag evalueren. Bovendien zal helemaal in het beginnen de grenslaag relatief dun zijn en volledig laminair. Daaruit zou je kunnen besluiten dat je ook de karakteristieke lengte lokaal mag evalueren. Je Reynolds getal wordt dus:
Re=dichtheid*lokale snelheid*afgelegde lengte/dynamische viscositeit.
Dit moet je dan vergelijken met 300.000(het kritisch reynoldsgetal voor deze situatie) en zo weet je of een bepaald punt
laminair of turbulent is.

In het tweede geval kom ik echter in de problemen omdat bij buisstroming de karakteristieke lengte de diameter is. Ik weet niet goed hoe ik hier bovenstaande redenering moet toepassen.

Kan iemand me hier op weg helpen?

Merci,

fil

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Bart

Bart

• >5k berichten
  • 7224 berichten
  • VIP

Geplaatst op 28 mei 2008 - 17:18

Gejat van wikipedia:

For flow over a flat plate, the characteristic length is usually the length of the plate and the characteristic velocity is the free stream velocity. In a boundary layer over a flat plate the local regime of the flow is determined by the Reynolds number based on the distance measured from the leading edge of the plate. In this case, the transition to turbulent flow occurs at a Reynolds number of the order of 105 or 106.

For non identical geometries, approximate formulas for the characteristic length exist to make Reynolds numbers comparable. An example is the hydraulic diameter, for a non-circular cross section pipe

If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures