Springen naar inhoud

RadiŽle flux berekenen door plat vlak

• Log in om te kunnen reageren

Phys

Phys

• >5k berichten
  • 7556 berichten
  • VIP

Geplaatst op 29 mei 2008 - 21:55

flux.JPG

Ik wil de flux berekenen door het rode platte cirkelvlak. De veldlijnen lopen radieel (bijv. elektrische veldlijnen, gaan als 1/r^2), in drie dimensies. Ze vertrekken bijvoorbeeld vanuit een puntlading. De flux berekenen door het stuk (blauwe) bolschil gaat makkelijk:
LaTeX .
LaTeX loopt van 0 tot 2pi, LaTeX van 0 tot een bepaalde LaTeX .

Het probleem is nu dat er bolsymmetrie is, maar dat je oppervlak een plat vlak is en dus niet met bolcoordinaten te beschrijven is. Het lijkt me dus onmogelijk om een uitdrukking te geven voor LaTeX in bolcoordinaten, want phi, theta ťn r variŽren.

Je weet echter wel dat er evenveel veldlijnen door het vlak als door de bolschil gaan (rood en blauw), en je weet het oppervlak van het plat cirkelvlak. Kan ik daar iets mee doen?

Bedankt.
Never express yourself more clearly than you think.
- Niels Bohr -

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

DePurpereWolf

DePurpereWolf

• >5k berichten
  • 9240 berichten
  • VIP

Geplaatst op 29 mei 2008 - 22:25

De flux is de 'hoeveelheid' Elektrisch veld door een bepaalde oppervlak.
Die is voor het rode gelijk aan het blauwe, dus ik denk inderdaad dat je mag stellen dat deze gelijk zijn.

Lees dit even: http://en.wikipedia....on_and_theorems

Phys

Phys

• >5k berichten
  • 7556 berichten
  • VIP

Geplaatst op 29 mei 2008 - 23:12

Even veel veldlijnen door een kleiner oppervlak. Is de flux dan gelijk? :D
De grootte van het oppervlak speelt toch wel degelijk mee? Ik had inderdaad in eerste instantie de flux gelijk genomen, maar bedacht me later dat dat eigenlijk niet correct is. Nu breng je me weer aan het twijfelen...
- Niels Bohr -

Phys

Phys

• >5k berichten
  • 7556 berichten
  • VIP

Geplaatst op 29 mei 2008 - 23:18

Je hebt denk ik gelijk. Of je nu een lading in het midden van een kubus zet, of in het midden van een bol, de flux zal gelijk zijn (volgt direct uit Gauss) terwijl de oppervlakken niet gelijk zijn.

Dus ik kan tůch gewoon de flux nemen door de bolschil.
- Niels Bohr -

Morzon

Morzon

• >1k berichten
  • 2002 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 30 mei 2008 - 11:28

Klopt inderdaad.
I was born not knowing and have only a little time to change that here and there.

Phys

Phys

• >5k berichten
  • 7556 berichten
  • VIP

Geplaatst op 30 mei 2008 - 16:08

Yep, ik was even verward. Ik zou de hele situatie nog uit kunnen leggen (er was nog een stroomdraad aan de bovenste kant in het plaatje, die zorgde voor een veranderd E-veld, ik paste de wet van Maxwell-Ampere toe en kwam met verschillende integratieoppervlakken uit op een ander antwoord...enz.), maar dat is niet interessant :D
Uiteindelijk ben ik eruit gekomen.
- Niels Bohr -

Rogresalor

Rogresalor

• >25 berichten
  • 88 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 05 augustus 2008 - 09:43

Hier was ik slecht in, maar op het VWO leerde ik een ezelsbruggetje voor deze flux

Trek het platte vlak door als rechthoek in de cirkel en bereken het restoppervlak van de cirkel.
Deel deze door 4 en stel 1 gelijk aan 1/4 en je kunt nu het verschil berekenen in de flux op de blauwe
lijn en op de rode lijn.

Maar wacht even..

Het gaat dus om het oppervlak waarop de flux wordt uitgeoefend,

Ik ga er nu vanuit de magnetisme zich zo gedraagt als licht (fotonen), maar dat is dus zeker niet zo!

Het gaat om veldlijnen en dat maakt oppervlak niet uit!

Waarom dan sinus??

Moet je niet de sinus nemen van de hoek van de pool?? Op welke hoek staat de pool van de bron??

0 graden is geen sinus dus.

Veranderd door Rogresalor, 05 augustus 2008 - 09:50

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures