Het updaten van minnaert

Moderator: physicalattraction

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 10

Het updaten van minnaert

Dit is in wezen een enquêtevraag.

Stel nu (het kan binnenkort realiteit worden) dat er een wiki-achtige website wordt gelanceerd met als primair uitgangspunt het actualiseren van het werk van Marcel Minnaert De Natuurkunde in ’t Vrije Veld (1 t/m 3).

Waarmee ik bedoel dat er een beroep wordt gedaan op studenten en al gevestigde wetenschappers c.q. docenten om alledaagse gewaarwordingen fysisch te verklaren en met simpele proefjes te verduidelijken – in begrijpelijke tekst en met aanschouwelijke beelden. Maar wel in de sfeer van Minnaert, dus niet te speculatief. Met niks anders dan het doel om betrekkelijke leken en vooral de jeugd het enthousiasme voor de wetmatigheden in de wereld van de ‘dode dingen’ te laten zien. Om over te brengen dat dat leuk is en je steviger neerzet in het bestaan – met meer grip op de wereld om je heen.

Werk eigenlijk precies in de sfeer van het door Prof. Jo Hermans (“Hoor je beter in het donker?” – isbn 9789085710615) gepubliceerde werk in 2006 – maar dan nog veel breder getrokken, als Sisyphus arbeid die alleen op ‘wiki-basis’ lijkt te doen door een collectief. En dan nog zal het vermoedelijk jaren kosten voordat gezegd kan worden dat ‘de Minnaertjes zijn ge-update’. Maar als dat in laten we zeggen 2012 voor elkaar is gekregen, zou er een enorme bijdrage zijn geleverd aan de ‘algemene ontwikkeling’. Ook door allerlei spin off gaandeweg het project, als door schooltelevisie et cetera. Internationaal trouwens; het belang van Minnaert’s (oude) werk wordt ook nu al vooral in ‘den vreemde’ gewaardeerd. Een update als waar ik het nu over heb zal dan ook tenminste tweetalig zijn.

Stel dat alles nu, als project. Stel ook dat het straks op de bijbehorende website ‘bijna onmogelijk’ zal zijn om een beetje rond te ouwehoeren; kortom: dat de lat heel hoog wordt gelegd. Maar dat daar (natuurlijk) ook iets tegenover wordt gesteld: dat er een redactiecommissie is van topwetenschappers en –publicisten. Kortom dat je je er in je curriculum op kunt beroemen dat je een bijdrage hebt geleverd aan ‘Minnaert – de update’!?

Ik zal twee redenen geven waarom het volgens mij wezenlijk is om daar voor te gaan, niet alleen voor studenten trouwens – net zo goed voor hen die les geven:

a.) het bevordert de algemene begrijpelijkheid c.q. het begrip voor toepasbaarheid van zogenaamde exacte wetenschap voor een groot publiek – en met name de jeugd;

b.) het leert/dwingt ‘whizz-kids’ die exacte studies volgen algemeen begrijpelijk te communiceren over dat waar ze mee bezig zijn, wat later zonder meer van voordeel is bij de werving van fondsen voor verder onderzoek – in wat voor werk ze ook terecht komen.

Ik stelde a priori dat dit een enquêtevraag is.

Twee dingen wil ik weten. Ten eerste of het studenten (beginnende wetenschappers / docenten) aanspreekt om na te denken over het bij de huidige tijd brengen van ‘Minnaert in het veld’; ten tweede of er ‘luim’ bestaat om op een hele kritische en misschien zelfs wel saaie manier vrijwilligerswerk te verrichten aan de site.

Wie dat laatste denkt op te kunnen brengen komt natuurlijk wel in een klasse apart.

Werving vind later plaats – dit bericht is geplaatst om te polsen.

Vriendelijke groet aan allen,

Frans M. Hoynck van Papendrecht
- Would you tell me, please, which way I ought to go from here?

- That depends a good deal on where you want to get to," said the Cat.

- I don't much care where – said Alice.

- Then it doesn't matter which way you go, said the Cat.



Lewis Carroll's 1865 novel, Alice's Adventures in Wonderland

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: Het updaten van minnaert

Schitterend idee!! :D

als een enorm Minnaert-fan: count me in. :D
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 2.003

Re: Het updaten van minnaert

Schitterend idee!!
Net wat ik dacht.
I was born not knowing and have only a little time to change that here and there.

Reageer