Springen naar inhoud

Non-parametrisch probleem

• Log in om te kunnen reageren

Boukje

Boukje

• 0 - 25 berichten
  • 2 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 30 mei 2008 - 10:09

Goedemorgen, zou iemand mij een handje op weg kunnen helpen. Ik ben op dit moment bezig met het statistisch deel van mijn scriptie, en na een factoranalyse heb ik 5 factoren die 3 onafhankelijke variabelen vormen (allemaal ordinaal verdeeld) en 1 afhankelijke variabele (nominaal verdeeld) over. Deze zijn allemaal niet-normaal verdeeld en ook kijkend naar de kurtosis en skewness moet ik non-parametrisch gaan toetsen. Maar hoe kan ik dit nu het beste aanpakken? Daarbij heb ik ook nog 2 modererende variabelen (nominaal) hoe kan ik deze hierin verwerken?

Alle suggesties zijn welkom, alvast heel erg bedankt,

Boukje

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

ferry

ferry

• >250 berichten
  • 954 berichten
  • VIP

Geplaatst op 30 mei 2008 - 10:23

Beste Boukje,

Ik zou in ieder geval even in deze online Statistiek Hulp kijken (en natuurlijk je de literatuur die je tijdens je studie hebt gehad erbij pakken). Verder vind ik het voor mezelf wel even handig te weten: wat je variabelen zijn, wat je precies wilt onderzoeken en hoe groot de problemen met de data zijn. Dan kan ik iets gerichter antwoorden.

Groeten
Ferry

Boukje

Boukje

• 0 - 25 berichten
  • 2 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 30 mei 2008 - 10:51

Bedankt voor de snelle reactie.

Ik ben al druk mijn literatuur aan het doorspitten maar de schakel naar het eigenlijke toepassen blijft moeilijk.

Maar ik wil graag het effect van internationalisatie, digitalisering en intensievere concurrentie (toename van media) op de afzet van regionale dagbladen testen. Met als modererende variabelen herkomst en opleiding. De onafhankelijke variabelen heb ik getoetst aan de hand van 7 vragen per variabele (likert schaal) die ik door middel van een factor analyse heb samengevoegd tot 5 factoren. Aan de hand van Kolmogorov-Smirnov heb ik naar de verdeling gekeken bij allemaal 0.00. En ik heb de kurtosis en skewness berekend door de statistic/std. Error, de waarde schommelen tussen de 3 en de 4.

Nu denk ik zelf dat ik waarschijnlijk een non-parametrische ANOVA toepassen om mijn modererende effecten te meten (kruskal-wallis). Alleen om verbanden aan te tonen, een Spearman correlation is niet mogelijk toch vanwege de nominale/ordinale verdeling van mijn data?

Ik wacht het af, bedankt alvast.
Boukje

ferry

ferry

• >250 berichten
  • 954 berichten
  • VIP

Geplaatst op 30 mei 2008 - 11:04

Okidoki. Een mogelijke oplossing die je kunt overwegen is een dichotome variabele te maken van je afhankelijke variabele (die dan dus de waarde 0 = niet en 1 = wel krijgt). Het toekennen van de waardes 0 en 1 is een beetje arbitrair maar het is mogelijk en daarmee zou je een logistische regressie kunnen uitvoeren. Het is maar een optie.

De andere manier zal zijn een MANOVA uit te voeren en kijken of de variabelen inderdaad medieren. Voor het onderzoeken van de relaties tussen de variabelen kun je Spearmans R, Kendalls Tau of de Gamma berekenen.

Veel plezier!

Joyce123

Joyce123

• 0 - 25 berichten
  • 3 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 25 juli 2008 - 09:34

Help! Heb een start gemaakt met mijn analyses maar loop nogal vast. :D Het probleem is het volgende.

Mijn Y zijn 4 subschalen die 1 zaak meten. (positief/negatief/etc) Die 4 subschalen hebben allen een score op de 4-punt Likert Schaal (continue variabelen dus). Mijn X-variabelen zijn voornamelijk catagoriale variabele (man/vrouw, etc). Ik wil groepen gaan vergelijken ("ervaren mannen meer... dan vrouwen...., etc!) Ik dacht dat voor mijn analyses MANOVA het meest geschikt is (gezien deze meerdere Y-en kan verwerken!). Maar aan de meeste assumpties (lineariteit, etc) die hiervoor gelden, voldoe ik niet. Dat komt waarschijnlijk omdat die 4 Y-variabelen heel erg met elkaar samenhangen (allemaal een dimensie!). Dus dacht ik dat ik wellicht non-parametische methoden moet gaan gebruiken. Klopt dat? of kan ik toch een andere parametische methode gebruiken?

Ik kwam toen op de Mann-Whitney test. Deze vergelijkt groepen maar ik kan alleen maar 1X en 1Y tegelijk invoeren. Dit wordt problematisch omdat ik dan telkens 4x de analye moet uitvoeren (voor elke Y). Is dit toch de meest geschikte analyse? Daarnaast is het volgende probleem dat ik met deze methode geen interactie effecten kan analyseren. Voor deze wensen weet ik niet welke analyse het meest geschikt is.

Met andere woorden: zit nogal vast! Ik weet niet welke analyses ik nou het best kan gebruiken. Ik hoop dat iemand mij hierin kan helpen!!

Hoor het heeel graag. Ben erg benieuwd!!

Groetjesss!!

ferry

ferry

• >250 berichten
  • 954 berichten
  • VIP

Geplaatst op 25 juli 2008 - 10:45

Hoi Joyce. Bedoel je dat die 4 Ys min of meer hetzelfde meten? Zo ja, dan zou ik een betrouwbaarheidsanalyse doen, kijken of ze een schaal vormen, als dat zo is, ze samenvoegen tot 1 variabele.

Joyce123

Joyce123

• 0 - 25 berichten
  • 3 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 25 juli 2008 - 11:12

Hoi Joyce. Bedoel je dat die 4 Ys min of meer hetzelfde meten? Zo ja, dan zou ik een betrouwbaarheidsanalyse doen, kijken of ze een schaal vormen, als dat zo is, ze samenvoegen tot 1 variabele.

Ja, heb dus 4 scores die gezamelijk werk-prive interventie meten. Kan je die samenvoegen tot 1 variabele? Want ik kan ze niet optellen..! Het zijn 4 dimensies...(werk -> prive, prive->werk, positief & negatief) Ik heb een reliability analysis gedaan en heb voor alle hoge cronbach alpha's (>.8) maar als ik een factor analyse doe, krijg ik er 4 factoren uit (na Oblimin rotatie). Dus weet niet goed hoe ik de 4 Y's kan/mag samenvoegen..

Groetjes

ferry

ferry

• >250 berichten
  • 954 berichten
  • VIP

Geplaatst op 25 juli 2008 - 11:18

Hm, als er 4 factoren uitkomen, dan meten ze ook niet hetzelfde. Dan zit er denk ik niet veel anders op dan voor elk van de Ys een manova/regressie/of wat je ook zou willen uit te voeren. Anders kom je bij iets als een seemingly unrelated regression analyse uit, en of je daar nou op zit te wachten...(spss niet in ieder geval!).

Joyce123

Joyce123

• 0 - 25 berichten
  • 3 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 28 juli 2008 - 10:57

Met dat goede advies heb ik nog een vraagje; :D

Ik doe dan 4x de t-test omverschillen in groepen waar te nemen (gaat prima!).
Nou wil ik ook graag intervenierende variabelen meenemen, (bv hebben van kinderen) daar zou ik dus ANOVA voor kunnen gebruiken. Alleen is er bij mijn variabelen sprake van slechts 2 catagorieen en vraagt ANOVA bij minstens 1 onafhankelijke variabele met minstens 3 catagorieen! Betekend dit dat ik dit niet kan gebruiken??

Heb dus eigenlijk alleen maar onafhankelijke variabele met 2 catagorieen en weet niet met welke analyse-methode ik interacties kan analyseren... :P

Groetjes!

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures