Punt in chemische formule

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 6.905

Punt in chemische formule

Cement bevat de stoffen beliet en aliet met respectievelijk de formules
\((\mbox{CaO})_2.\mbox{SO}_4\)
en
\((\mbox{CaO})_3.\mbox{SO}_4\)
.

Wat wil die punt zeggen in de formule?
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.902

Re: Punt in chemische formule

Blijkbaar is dat een speciale chemische notatie voor Cement: Cement chemist notation

Gebruikersavatar
Berichten: 6.905

Re: Punt in chemische formule

Van die schrijfwijze ben ik op de hoogte. De vraag gaat over die punt in de gewone chemische formule.

Asbest heeft ook zo'n punten in de formule:

asbest (Chrysotiel)
\(3\mbox{MgO}.2\mbox{SiO}.2\mbox{H}_2\mbox{O}\)
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Punt in chemische formule

Een vage herinnering staat me bij dat dit iets met complexvorming is?

Zoals bij water (.nH2O) voor een gehydrateerd...
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.168

Re: Punt in chemische formule

Allereerst, je moet beliet en aliet met een SiO2 (silicium oxide) schrijven i.p.v. met een SO4 (sulfaat).

Gewoonlijk betekent een punt dat het een mengkristal is, bijvoorbeeld om kristalwater aan te geven.

Zo is gips na opname van water: CaSO4.2H2O

In dit geval impliceert de schrijfwijze dat beliet en aliet beiden een mengkristal van CaO en SiO2 zouden zijn. Voor de schrijfwijze van silicaten, aluminaten etc. en andere mineralen wordt zo'n schrijfwijze wel vaker gebruikt (naast hun normale schrijfwijze, bijv. Ca2SiO4 voor beliet).

Dit is niet mijn expertise maar ik heb toch altijd het gevoel dat men dit meer doet voor de overzichtelijkheid dan dat het echt zo simpel is.
Hydrogen economy is a Hype.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.168

Re: Punt in chemische formule

http://en.wikipedia.org/wiki/Belite

http://en.wikipedia.org/wiki/Alite Schrijfwijze Ca3O.SiO4 in plaats van (CaO)3.SiO2 of Ca3SiO5 is merkwaardig.

Beide kristallen bevatten Ca2+ en SiO44- (orthosilicaat) ionen.
Hydrogen economy is a Hype.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.905

Re: Punt in chemische formule

Allereerst, je moet beliet en aliet met een SiO2 (silicium oxide) schrijven i.p.v. met een SO4 (sulfaat).
Inderdaad, fout van mijn kant.
Fred F. schreef:Gewoonlijk betekent een punt dat het een mengkristal is, bijvoorbeeld om kristalwater aan te geven.

Zo is gips na opname van water: CaSO4.2H2O

In dit geval impliceert de schrijfwijze dat beliet en aliet beiden een mengkristal van CaO en SiO2 zouden zijn. Voor de schrijfwijze van silicaten, aluminaten etc. en andere mineralen wordt zo'n schrijfwijze wel vaker gebruikt (naast hun normale schrijfwijze, bijv. Ca2SiO4 voor beliet).
Dank u dat is een verduidelijkende uitleg. Zelfde geldt voor asbest want dit is ook een kristallijne structuur.
Dit is niet mijn expertise maar ik heb toch altijd het gevoel dat men dit meer doet voor de overzichtelijkheid dan dat het echt zo simpel is.
Zou mij niets verbazen aangezien de stoffen die gevormd worden door de reacties nog ingewikkeld worden. Vandaar de kortere schrijfwijze. (Zie link die Ruben01)

Bedankt iedereen.
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

Reageer