[fysica] calorimetrie

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 48

[fysica] calorimetrie

Hallo allemaal,

Ik heb hier een vraag die ik in vast ben geraakt, ik heb er bij een grafiek gemaakt met 3 fase's.. ten eerste opwarming van legering van 0°C naar 540,0°C en afkoeling van deze tot 30,5°C, daarbij ook een opwarming van water van 10,0°C tot 35,5°C. met behulp van formule Q=m.C.(Te - Tb) ... maar ik snap niet waar die gegeven warmtecapaciteit hoort?

Kan er iemand me hier verder meehelpen aub?

vraag: We willen de soortelijke warmte van een nieuwe legering bepalen. We verhitten daartoe een monster van die legering met een massa van 0,150 kg tot 540,0°C en plaatsen het dan snel in 400,0 g water van 10,0°C dat zich in een bevindt. De calorimeter heeft een warmtecapaciteit van 180,0 J/K. De eindtemperatuur is 30,5°C. Bereken de soortelijke warmte van deze nieuwe legering.

Alvast bedankt

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: [fysica] calorimetrie

probeer het eens met deze rekentabel?
chemieke.png
chemieke.png (6.99 KiB) 181 keer bekeken
de gegevens heb ik al voor je ingevuld in rood

aan de hand daarvan kun je in nummervolgorde de waarde in de velden met de lila nummers berekenen.

en als je er even bijblijft met je hoofd zie je denk ik ineens de systematiek

pas op : ΔT is ALTIJD Teind - T begin

dat geeft voor een afkoelende stof een negatief getal. Dat klopt ook, die stof staat warmte af.

en de som van alle warmtes moet 0 zijn. (ook al ingevuld voor energiebudget)
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 48

Re: [fysica] calorimetrie

Ik heb nog nooit met zo'n tabel gewerkt maar toch heb ik het ook zo geprobeerd:
post.PNG
post.PNG (6.87 KiB) 165 keer bekeken
Ik ga altijd van de formule uit en zo bereken ik zo mijn uitkomesten:
post1.PNG
post1.PNG (3.84 KiB) 174 keer bekeken
volgens me moet het wel klopen, maar hier in de cursus staat een antwoord van 17 J/kg.°C.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: [fysica] calorimetrie

Dat je nog nooit met zo'n tabel hebt gewerkt is niet vreemd, dat is iets nieuws dat ik (voorzover ik weet) zelf heb verzonnen en dat ik (een tikje formuleblind) zalig vind werken.

Jouw 400 J/kg·K klopt in elk geval niet, de beide opwarmende elementen (water en calorimeter) nemen samen een warmte van 37966 J op.

die wordt geleverd door de legering,

37966 / ( 509,5 x 0,15) = 497 J/kg·K

er klopt dus geen fluit van het antwoordenboekje. Met die 17 J/kg·K zou dat water nog geen graad opwarmen.
Chemieke schreef:Ik ga altijd van de formule uit en zo bereken ik zo mijn uitkomesten:

[attachment=1994:post1.PNG]

.
dat plusje op de bovenste regel van je afleiding moet een minnetje wezen
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 48

Re: [fysica] calorimetrie

Nu heb ik het door, ik had Q (water en calorimeter) van elkaar afgetrokken en dat kan niet want die warmen allebei op, dit warmte geeft de legernig af tijdens afkoelen. bedankt voor de hulp :D

juiste antwoord dus:
post2.PNG
post2.PNG (3.87 KiB) 177 keer bekeken

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: [fysica] calorimetrie

dan heb je niet netjes volgens de tabel gewerkt, want daar heb je beide Q-waarden wél netjes positief staan.

En daarmee blijkt jouw eerste formule nóg niet helemaal correct (dat zag ik dan weer over het hoofd) want eigenlijk moet je alle plusjes en minnetjes omdraaien. Maakt voor het eindresultaat niks uit overigens.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: [fysica] calorimetrie

annuleer vorig bericht. Ik had moeten zeggen: het moeten allemaal plusjes zijn, en als je dan delta T maar netjes invult komt het allemaal goed (want DIE bepaalt of er een plusje of minnetje komt te staan).

Want die delta..... bereken je áltijd door de eindsituatie MIN de beginsituatie te nemen, niet alleen bij calorimetrie.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 48

Re: [fysica] calorimetrie

Jan van de Velde schreef:annuleer vorig bericht. Ik had moeten zeggen: het moeten allemaal plusjes zijn, en als je dan delta T maar netjes invult komt het allemaal goed (want DIE bepaalt of er een plusje of minnetje komt te staan).

Want die delta..... bereken je áltijd door de eindsituatie MIN de beginsituatie te nemen, niet alleen bij calorimetrie.
Ja ik dacht het ook en het moet zo staan:
post3.PNG
post3.PNG (3.91 KiB) 166 keer bekeken

Reageer