Geïnduceerde emf

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 394

Ge

In de bijlage staat mijn vraag.

Ik snap amper waarom dat lamp2 uitgaat in de vraagstelling :D
Bijlagen
geind.doc
(104.5 KiB) 111 keer gedownload

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Ge

Het staat allemaal in de tekst bij de plaatjes.

In de uitgangspositie heb je een wisselend magneetveld dat omvat wordt door de lus waarin lamp 1 en lamp 2 zitten.

Als je de schakelaar sluit wordt aan de bovenkant een parallelpad gemaakt, parallel aan lamp 2. Aangezien het pad door de schakelaar een lagere weerstand heeft dan het pad door lamp 2, zal er meer stroom door de schakelaar gaan en minder tot geen stroom door lamp 2.

Leg je de lus met de schakelaar aan de andere kant, dan zal juist lamp 1 worden kortgesloten, omdat het pad door de schakelaar dan aan de andere kant van de de bundel magneetveldlijnen ligt.

Berichten: 394

Re: Ge

Er staat toch niet dat lamp 2 'lichtjes' brandt, dat is dan een ander verhaal natuurlijk ...

Berichten: 44

Re: Ge

Volgens mij zit het zo:

Het verandererende magnetische veld veroorzaakt een inductiestroom in het cirkelvormige stuk draad.

Stel de stroom loopt op een bepaald moment als volgt: a -> bulb 2 -> b -> bulb 1 -> a...

Als de schakelaar gesloten wordt dan gaat alle stroom vanaf a via de schakelaar naar b, simpelweg omdat dat stuk draad oneindig minder weerstand biedt. Vanaf b loopt het dan via bulb 2 weer naar a.

Als de schakelaar en draad omgeklapt worden, dan is de situatie precies omgekeerd. Want nu gaat de stroom vanaf b door de schakelaar naar a, om dezelfde reden.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.556

Re: Ge

Er staat toch niet dat lamp 2 'lichtjes' brandt, dat is dan een ander verhaal natuurlijk ...
Omdat de weerstand door de stroomdraad bij de schakelaar oneindig veel kleiner is dan die tussen de lampjes, brandt lamp 2 helemaal niet.
Never express yourself more clearly than you think.

- Niels Bohr -

Berichten: 394

Re: Ge

Ahja de stroom door de draad met zeeeer kleine weerstand is V/R en R is heel klein, met behulp van kirchof zien we dan dat alle stroom door de grote circuit gaat.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Ge

Er staat toch niet dat lamp 2 'lichtjes' brandt, dat is dan een ander verhaal natuurlijk ...
Er staat inderdaad dat de draden over de schakelaar "resistance free" zijn, dus de lamp gaat helemaal uit.

Als elektrotechneut weet ik dat "resistance free" in de praktijk niet bestaat, dus hield ik rekening met de mogelijkheid dat lamp 2 nog een beetje stroom voert.

Maar daardoor wordt het niet een ander verhaal, het principe blijft hetzelfde.

Reageer