Warmtevastheid

Moderator: physicalattraction

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 450

Warmtevastheid

Hallo,

Als er over materialen wordt gesproken hoor je vaak het woord "warmtevastheid" vallen. Ik kan me er in feite niets bij voorstellen.

Om het duidelijker te maken zal ik het woord eens in een context gieten:

"Een hardmetalen snijplaatje voorzien van een keramische coating bezit een hogere warmtevastheid dan datzelfde hardmetalen snijplaatje zonder coating."

Is dit een algemene manier om te zeggen dat de mechanische eigenschappen behouden blijven bij hoge temperatuur, of heeft het woord een specifieker karakter en moet je het in verband gaan brengen met bijvoorbeeld de hardheid?

Bedankt

Berichten: 44

Re: Warmtevastheid

Als ik wat resultaten van google bekijk, dan lijkt het erop dat warmtevastheid de mate is waarin een stof zijn warmte behoudt. De mate waarin warmte wordt afgegeven wordt, geloof ik, gegeven door
\(\frac{W}{A \Delta t}\)
Dat is dus het aantal afgegeven Joules per oppervlakte stof per tijdsverschil. Des te kleiner dit is, des te groter de warmtevastheid.

Maar pin me er niet op vast :D

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: Warmtevastheid

mijn googleresultaten leiden naar een iets duidelijkere engelse term, heat resistance. Eenheden daarvan zijn niet te vinden, en tussen de regels lezend gaat mijn conclusie naar iets als "behoudt zijn .....(hardheid, treksterkte, vul in) ....... eigenschappen bij hogere temperaturen redelijk tot goed."
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 391

Re: Warmtevastheid

Cerium schreef:Hallo,

"Een hardmetalen snijplaatje voorzien van een keramische coating bezit een hogere warmtevastheid dan datzelfde hardmetalen snijplaatje zonder coating."

Is dit een algemene manier om te zeggen dat de mechanische eigenschappen behouden blijven bij hoge temperatuur, of heeft het woord een specifieker karakter en moet je het in verband gaan brengen met bijvoorbeeld de hardheid?

Bedankt
Ja,metaal met een steenachtige omkleding blijft warmer of kouder bij tempratuursveranderingen.Hoe die onstaan maakt niets uit.

De hardheid veranderd niet zo snel als zonder de coating,bij eventuele verhitting van het geheel.

Proef:Leg een stuk steenwol van 40x40 cm en 8cm dik maar eens midden boven een gasbrander(let op dat de vlam niet dooft) met middenop deze plak een theelepel, na 4 minuten is de theelepel niet warm;einde proef.

Gas uitdraaien en wachten tot de steenwol zelf is afgekoeld,dan alles opruimen.

Reageer