[Natuurkunde] Permanente magneten, krachtsverlies en werking

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 4

[Natuurkunde] Permanente magneten, krachtsverlies en werking

Ik ben op dit moment bezig met het ontwerpen van een practicum dat permanente magneten gebruikt.

Om dit precies goed te kunnen bouwen moet ik echter wel uit zien te rekenen hoe groot het bereik, het magnetisch veld dus, van mijn staafmagneet is. Het valt me moeilijker dan je zou denken om die formule te vinden aangezien ik bepaald geen expert ben op het gebied van magnetisme en uitleggen me al vlug de pet te boven gaan wanneer niet voor ieder gebruikt symbool aangegeven word welke eenheid en grootheid men daarmee bedoelt.

Ook de kracht van mijn permanente magneten moet ik zien te berekenen, als iemand daar ook een formule voor weet zou ik het erg waarderen als je even reageert en het me laat weten.

In mijn practicum is trouwens ook de bedoeling dat ik m.b.v. een sterke magneet een zwakkere magneet constant weg blijf duwen door ze met dezelfde polen dicht op elkaar te duwen en vast te maken. Het idee hiervan is dat de sterkere magneet de zwakkere weg zal duwen. Om te voorkomen dat de wrijvingsweerstand te groot word laat ik dit gebeuren in een soort zweefmolen-opstelling waarbij de magneten die elkaar wegduwen aan een platform, dat om zijn as draait met zo min mogelijk weerstand, vastzitten, boven de grond.

Alvast bedankt voor de hulp

Berichten: 28

Re: [Natuurkunde] Permanente magneten, krachtsverlies en werking

kijk even op www.supermagnete.nl daar staat heel veel informatie op in vergelijking met andere sites.

Reageer