Springen naar inhoud

[scheikunde] haargel

• Log in om te kunnen reageren

YoDude

YoDude

• 0 - 25 berichten
  • 3 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 02 juni 2008 - 14:29

Haargel
Voor school zijn we bezig met een werkstuk op 3VWO-niveau, met het onderwerp lichtgevende haargel.
Ik bedoel in dit geval de gel onder blacklight en niet de gel van IGLOW die altijd werkt in het donker.

Op internet heb ik al wel wat gezocht en ik kwam erachter dat gel onder blacklight 'gloeit' omdat er een wit stofje inzit.
Maar als je normaal een wit papier onder een blacklight houdt, wordt dat paarsachtig terwijl de gel een beetje geel/groenig wordt.
Ik heb ook het etiket bestudeert en heb alle ingrediŽnten opgezocht, om te kijken wat is was.
Ik kwam uit op 2 stofjes, die het misschien konden zijn.
Titaandioxide & benzofenon-4.
Titaandioxide is wit en witte stoffen geven licht onder blacklight.
Alleen dan slaan ze een paarsachtige gloed uit en in de gel heeft het meer een groene/gele gloed.
Dan had ik ook nog Benzofenon-4. Benzofenon zelf zorgt er voor dat UV-straling de geur en kleur niet aantast.
Maar omdat er -4 achterstond, dacht ik misschien dat er voor zorgde dat het licht geeft.

Hoe kan het dan dat dat 'witte stofje' groen/gelig wordt?
Welk stofje zorgt er dan voor dat het licht geeft?

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

WendyTje

WendyTje

• >250 berichten
  • 773 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 02 juni 2008 - 15:46

even geen zin om voor je te googelen (dat kan je vast zelf met de stofjes die je gevonden hebt, eventueel met "glow in the dark" erbij) maar wat ook leuke glow in the dark effecten geeft is quinine, dat onder andere in tonic zit. Misschien kun je daar nog leuke dingen mee.
To boldly go where I`ve never been before

Be nice to nerds, chances are you`ll end up working for one

YoDude

YoDude

• 0 - 25 berichten
  • 3 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 02 juni 2008 - 15:56

Nou, om eerlijk te zijn hebben we al heel veel te doen, dus ik denk niet dat ons groepje nog meer werk wil :D Aangezien we nog maar een paar dagen hebben

Marko

Marko

• >5k berichten
  • 8933 berichten
  • VIP

Geplaatst op 02 juni 2008 - 18:55

Ik denk dat het inderdaad benzofenon-4 is. Het lichtgeven onder een blacklight, oftewel fluorescentie, gebeurt door het absorberen van UV-licht. Fluorescerende stoffen werken dus ook als UV-filter en beschermen zo geur en kleur tegen licht.

Het lichtgeven komt niet door de "-4" achter de naam. Er zijn verschillende types "benzofenonen" die volgens mij allemaal in meer of mindere mate fluoresceren.

Cetero censeo Senseo non esse bibendum

YoDude

YoDude

• 0 - 25 berichten
  • 3 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 03 juni 2008 - 15:15

Okť.
Ik zoek nog wel even verder over dat stofje :D
Maar in ieder geval alvast bedankt

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures