Afronding?

Moderator: Rhiannon

Reageer
Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Afronding?

Orange rondt de prijzen af

Vanaf 1 juli 2008 ronden wij de prijzen die eindigen op 95 cent naar boven af op hele bedragen. Dat doen we met inachtneming van artikelen 2.2 en 2.3 uit de Algemene Voorwaarden.

bijvoorbeeld:

Indien u ADSL Extra heeft en nu € 23,95 per maand betaalt, dan wordt dat per 1 juli gewijzigd naar € 24. Het maandtarief voor Antispam gaat van € 0,95 naar € 1.

naar de Algemene Voorwaarden
In deze digitale wereld, waarom prijzen afronden naar hele euro's? Computers hebben daar geen énkele moeite mee.

algemene voorwaarden (o.a.):
(2.2) Orange heeft het recht de Algemene Voorwaarden, eventuele Aanvullende Voorwaarden, tarieven en/of de specificaties van de Dienst te wijzigen, welke wijzigingen ook gelden ten aanzien van reeds afgesloten Overeenkomsten. Orange zal daarbij de redelijke belangen van de Klant in acht nemen. ..//..
(2.3) De Klant heeft uitsluitend het recht de Overeenkomst te beëindigen binnen dertig dagen na de hiervoor in artikel 2.2 vermelde bekendmaking, indien de hiervoor bedoelde wijzigingen voor de Klant leiden tot een aanmerkelijke verzwaring van zijn verplichtingen, dan wel tot een dienstverlening die wezenlijk afwijkt van de dienstverlening zoals die gold voordat de wijzigingen van kracht werden. ../..
Ik ga gewoon gedurende mijn jaarcontract méér betalen dan voor dat jaar afgesproken. Toch?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 7.556

Re: Afronding?

Ze beweren (volgens mij) ook niet dat het afronden gebeurt omdat dat makkelijker 'rekenen' o.i.d. is. Het is gewoon een ordinaire prijsverhoging, in de vorm van afronding.
Never express yourself more clearly than you think.

- Niels Bohr -

Gebruikersavatar
Berichten: 17.659

Re: Afronding?

Jep, maar juridisch kun je er weinig tegen doen ben ik bang. Wat je zou kunnen doen is nagaan of een dergelijke mogelijkheid tot (eenzijdige) tariefsverhoging in de algemene voorwaarden is toegestaan, maar 't is maar net de vraag of je die moeite wil doen voor zo'n klein bedrag. En da's natuurlijk ook waar ze op hopen.
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Berichten: 597

Re: Afronding?

als je niet akkoord bent, aangetekende opzegbrief sturen (met motivatie) en dit binnen de 30 dagen na bekendmaking (ontvangst van de brief/mededeling van Orange).

Orange kan die opzeg natuurlijk verwerpen/aanvechten alszijnde "geen aanmerkelijke verzwaring"

ps: ofwel een email forwarden met een oproep dat iedere Orange-abonnee zijn abonnement opzegt omwille van die prijsstijging :D
Voorheen bekend onder de gebruikersnaam "Fabrice Macours".

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Afronding?

.Wat je zou kunnen doen is nagaan of een dergelijke mogelijkheid tot (eenzijdige) tariefsverhoging in de algemene voorwaarden is toegestaan,
de betrokken paragrafen heb ik gequote
maar 't is maar net de vraag of je die moeite wil doen voor zo'n klein bedrag. En da's natuurlijk ook waar ze op hopen.
Mede daarom vind ik het ook gewoon schofterig, al gaat het maar om stuivers.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 17.659

Re: Afronding?

Mja, ik doelde erop of de algemene voorwaarden wel aan de wet voldoen. Simpeler gezegd: je hebt nu 3 dingen die meespelen:

1. De brief waarin de tariefswijziging wordt aangekondigd

2. De algemene voorwaarden die daarvoor de mogelijkheid bieden

3. De wet

De wet gaat altijd boven de algemene voorwaarden, dus als een artikel in de algemene voorwaarden staat die strijdig is met een wettelijke bepaling, dan is de algemene voorwaarde niet rechtsgeldig. Je zou daarvoor eens in Burgerlijk Wetboek 6, Titel V, Afdeling 3 kunnen kijken. Die gaat over algemene voorwaarden voor overeenkomsten.
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Reageer