Yakult tegen hooikoorts?

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 185

Yakult tegen hooikoorts?

Probiotische bacterie beïnvloedt immuunsysteem

Lees het volledige artikel...
Bron: Chemisch2weekblad. www.c2w.nl

Berichten: 85

Re: Yakult tegen hooikoorts?

Yakult benadrukt dat het gaat om onafhankelijk onderzoek, al heeft het bedrijf er wel aan meebetaald.

Juist... :D

Natuurlijk wel leuk om te lezen, aangezien ik een lichte vorm van hooikoorts heb.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.167

Re: Yakult tegen hooikoorts?

Of de hevigheid van de symptomen veranderde, is niet onderzocht.

Blijkbaar is het enige wat men gepubliceerd heeft wat er met bepaalde bloedconcentraties gebeurt.

Of heeft men de hevigheid van de symptomen wel degelijk onderzocht maar was het resultaat niet de gewenste uitkomst?
Hydrogen economy is a Hype.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.810

Re: Yakult tegen hooikoorts?

Volgens mij is hevigheid van symptomen veel moeilijker te onderzoeken. Het is sowieso iets subjectief en je zou elke persoon aan een constante hoeveelheid stuifmeel moeten blootstellen voor een bepaalde tijd. Lijkt me moeilijk uit te voeren eigenlijk.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.167

Re: Yakult tegen hooikoorts?

Men kon wel degelijk aan de deelnemers vragen of ze het idee hebben dat ze minder last van de symptomen hadden of niet (en reken maar dat ze dat ook gedaan hebben, kost immers niks extra). Het was een dubbel-blind onderzoek dus subjectiviteit zou dan in beide groepen min of meer hetzelfde moeten zijn.

Als ik hooikoorts heb en een loratadine-pilletje neem weet ik heel snel of het werkt of niet. Duurt geen maanden en een bloedonderzoek hoeft ook niet.
Hydrogen economy is a Hype.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.810

Re: Yakult tegen hooikoorts?

Maar de ene keer kan je er meer last van hebben dan de andere keer. Het hangt ook nog eens sterk af van situatie tot situatie, en of je vaak binnen of buiten bent geweest op zo'n moment. Ik zie bij mezelf ook grote fluctuaties in uiting van symptomen en bij andere kennissen. Op momenten dat ik eens weinig last heb dan hebben er andere meer last van, en omgekeerd. Het lijkt me dus moeilijk in te schatten of het echt een positief of negatief effect heeft.

Reageer