Maakt alcoholgebruik mensen agressief?

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 124

Maakt alcoholgebruik mensen agressief?

Er wordt algemeen aangenomen, dat acoholgebruik mensen agressief maakt. Als bewijs worden de vele gewelddaden die onder invloed van alcohol gepleegd worden gezien.

Maar is het in al deze gevallen enkel de dronkenschap die aanleiding geeft tot het geweld? Het gaat volgens mij te kort door te bocht te denken dat iemand die anders niet of zelden anderen kwaad doet onder invloed van alcohol zomaar zonder reden anderen kan aanvallen. Alcoholgebruik voegt geen nieuwe eigenschappen toe aan iemands karakter, maar zorgt er wel voor dat men anders omgaat met de bestaande. Men is minder geremd, durft meer te zeggen en doen wat men echt wil, neemt meer risico's. Sommige mensen zijn überhaupt erg agressief, worden makkelijk erg kwaad, of ze nu dronken zijn of nuchter. Maar iemand die dronken is denkt minder na, neemt meer risico's, handelt impulsiever. En net dat kan vaak de druppel zijn die de emmer doet overlopen als iemand toch al razend is. Was de persoon die in staat van dronkenschap een gewelddelict begaan heeft in dezelfde situatie nuchter, dan was hij volgens mij net zo woedend geweest. Maar de kans dat hij toegeeft aan deze agressie is in nuchtere toestand wel een stuk kleiner, omdat het verstand dat dan vaak nog kan verhinderen.

Daar komt nog bij dat, zoals gezegd, men meer durft onder invloed van alcohol, en dus bijvoorbeeld een ander, van wie men weet dat die erg agressief is, tegen zich in het harnas jagen. Ook dat geeft een sterk verhoogd risico op "onweer".

Klopt mijn theorie? Of kan alcohol op zichzelf wel degelijk tot geweld aanzetten?
Gij zult niet: - stelen - bedriegen - liegen - geweld gebruiken - moorden ...WANT DE STAAT DULDT GEEN CONCURRENTIE!

Gebruikersavatar
Berichten: 6.716

Re: Maakt alcoholgebruik mensen agressief?

Persoonlijk heb ik al tijden het idee (met name omdat ik een aantal alcoholisten van dichtbij heb meegemaakt), dat de agressiviteit, of wat men "karakterverandering" noemt bij langdurig alcoholmisbruik, vooral komt door het gebrek aan kunnen dromen. Je slaapt dieper (knock out) en komt daardoor niet in remslaap fase (zeg ik dat goed) wat dromen niet mogelijk maakt. Dit wordt ook aangestipt op de site van de Jellinek, de instelling voor verslavingszorg en -preventie in Amsterdam en de Gooi- en Vechtstreek. Zie: http://www.jellinek.nl/vraagenantwoord/ful...?q=810&id=1 .

Als het waar is dat wij door middel van dromen de dagelijkse ervaringen verwerken (en dus ook onze zorgen) dan kan ik me daarbij heel goed voorstellen dat het langdurig gebrek aan kunnen dromen gevolgen heeft voor het persoonlijke psychologische welbevinden wat dan weer invloed heeft op het gedrag. Reken daarbij dan nog de stress die gepaard gaat met de ontevredenheid over zichzelf (verslaving), het lichamelijke onwelbevinden, de onzekerheid die men heeft m.b.t. het eigen gedrag, en het verborgen moeten houden van de verslaving zelf, en je hebt een goed aantal factoren die bij een alcoholist het gedrag dagelijks zullen beïnvloeden. Dat is dan wat men m.i. noemt de "karakterverandering" die vaak wordt geassocieerd met "agressiever" gedrag. Waarbij agressie niet perse lichamelijk geweld hoeft te betekenen. Ik geloof niet dat mensen die niet "gewend" zijn aan lichamelijk geweld (d.w.z. het zelf vaak hebben meegemaakt, of zelf gewend zijn af en toe een klap uit te delen als ze een confrontatie niet meer aankunnen) er zomaar ineens op los zullen slaan. Bij hen zal het zich eerder uiten in intoleranter gedrag (geen geduld), door mensen op de huid te zitten (permanent met hun fouten confronteren om de eigen incapaciteit te verdoezelen), desinteresse, negativiteit t.o.v. de wereld in het algemeen, etc. etc.

Bij mensen die sporadisch veel drinken zal het lichamelijke aspect vooral meespelen. Men voelt zich in het begin wel lekker, maar dan gaat men zich toch misselijk en vervelend voelen, wat een rustige reactie op bepaalde confrontaties niet ten goede zal komen. En men kan niet helder denken, wat men zich meestal wel realiseert, wat weer irriteert. Ik denk dat je gelijk hebt als je zegt dat aspecten en persoonlijke frustraties, die toch al spelen, versterkt naar boven komen op de momenten dat mensen onder invloed staan van alcohol.

Bij "ware" alcoholisten gaat het m.i. verder, dieper en zijn de gevolgen permanenter (men raakt immers geleidelijk aan volledig het vertrouwen in zichzelf kwijt bijvoorbeeld). En je kunt je ook afvragen of degenen die je in je omgeving meemaakt die graag veel drinken op een feestje feitelijk niet sowieso alcoholisten zijn. Dat hangt natuurlijk af van de definitie die je aan alcoholisme geeft, maar ik bedoel daarmee het regelmatig (ook thuis) (te)veel drinken.
I am not young enough to know everything - Oscar Wilde

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Maakt alcoholgebruik mensen agressief?

Kluizenaar schreef:Er wordt algemeen aangenomen, dat acoholgebruik mensen agressief maakt. Als bewijs worden de vele gewelddaden die onder invloed van alcohol gepleegd worden gezien.

Maar is het in al deze gevallen enkel de dronkenschap die aanleiding geeft tot het geweld? Het gaat volgens mij te kort door te bocht te denken dat iemand die anders niet of zelden anderen kwaad doet onder invloed van alcohol zomaar zonder reden anderen kan aanvallen. Alcoholgebruik voegt geen nieuwe eigenschappen toe aan iemands karakter, maar zorgt er wel voor dat men anders omgaat met de bestaande. Men is minder geremd, durft meer te zeggen en doen wat men echt wil, neemt meer risico's. Sommige mensen zijn überhaupt erg agressief, worden makkelijk erg kwaad, of ze nu dronken zijn of nuchter. Maar iemand die dronken is denkt minder na, neemt meer risico's, handelt impulsiever. En net dat kan vaak de druppel zijn die de emmer doet overlopen als iemand toch al razend is. Was de persoon die in staat van dronkenschap een gewelddelict begaan heeft in dezelfde situatie nuchter, dan was hij volgens mij net zo woedend geweest. Maar de kans dat hij toegeeft aan deze agressie is in nuchtere toestand wel een stuk kleiner, omdat het verstand dat dan vaak nog kan verhinderen.

Daar komt nog bij dat, zoals gezegd, men meer durft onder invloed van alcohol, en dus bijvoorbeeld een ander, van wie men weet dat die erg agressief is, tegen zich in het harnas jagen. Ook dat geeft een sterk verhoogd risico op "onweer".

Klopt mijn theorie? Of kan alcohol op zichzelf wel degelijk tot geweld aanzetten?


Of agressieve mensen neigen sneller naar alcoholabusus.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Berichten: 474

Re: Maakt alcoholgebruik mensen agressief?

dit is een eigen ervaring:

Alcohol versterkt mijn op dat moment aanwezig sterkere emotie. Ben ik vrolijk wordt ik vrolijker (dan heb ik het wel over de eerlijke emoties en niet de emoties die ik jou laat zien) ben ik dippig (ben nooit depressif geweest , gelukkig maar, maar wel pestbuien) dan wordt ik meer 'depressief', dit is ook de reden van mij dat ik niet drink als ik mij niet lekker voel (zouden meer mensen moeten doen).

Echter het eerste drankje wekt altijd een vrolijkheid op en daar wil je meer van, en drink je meer, maar dan komen ook je eerlijke emoties omhoog. En dat wil je verbloemen, door agressief gedrag.

Ik ben geen agressief persoon, maar ik kan dan wel mensen in eens flink 'afkatten'. (sjonge klinkt dat ineesn vrouwelijk

Dat dit geheel anders werkt bij drugs heb ik ook ondervonden, maar daar ging de vraag niet over.
[center]Every day is a gift, that's why they call it 'the present'.[/center]

Berichten: 2.504

Re: Maakt alcoholgebruik mensen agressief?

Of agressieve mensen neigen sneller naar alcoholabusus.
Ik denk terug aan Freud, met zijn stelling van het "Ich" en het "Uber-Ich".

Mensen zouden nooit zeggen of doen wat ze echt willen, maar constant alles omvormen naar de normen en waarden die ze vanuit de maatschappij en hun specifieke omgeving ervaren.

Alchohol bedwemelt de geest. Ik geloof wel dat men kan zeggen dat men een verlies van remmingen ervaart.

Geweld kan daar simpelweg een gevolg van zijn. Het is niet omdat geweld als iets zo krachtig ervaren wordt, dat het daarom ook heel speciaal is. De simpelste uitleg is vaak de beste, mensen gaan er veel te veel achter zoeken omdat ze zo onder de indruk zijn van al dat geweld.
"Invisible Pink Unicorns are beings of great spiritual power. We know this because they are capable of being invisible and pink at the same time. Like all religions, the Faith of the Invisible Pink Unicorns is based upon both logic and faith. We have faith that they are pink; we logically know that they are invisible because we can't see them."

Reageer