Simpele werking van een barometer.

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 4

Simpele werking van een barometer.

Ik heb hier een interessant vraagstukje waarvan niet gedacht werd dat onze klas het zou kunnen oplossen:

Ik ben zelf al op een antwoord uitgekomen maar ik twijfel of dit correct is.

Graag wat feedback o.i.d :D

Mijn antwoord luidt:

Als buitendruk met 100mbar omhoog gaat gaat de olie x naar beneden en gaat het linker deel van het kwik x omhoog, in totaal dus 2x.

En de olie in het dunnere buisje gaan dan 0,25/0,075(=30) x omlaag

Afbeelding

(klik om te vergroten)

Heel erg bedankt!

Invullen :

ρ * g * h kwik + ρ * g * h olie = 100

13,6e3 * 9,81 * 2x + 800 * 9,81 * 30x = 100

x = 0,0199 cm

0,0199 * 30 = 0,597 cm gaat de olie omlaag.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Simpele werking van een barometer.

Ik denk dat je twijfel correct is. Als we de druk van de olie even verwaarlozen moet voor een drukstijging van 100 mbar de kwik al zo'n 3,75 cm stijgen resp zakken, zodat een extra hoogteverschil van 7,5 cm. ontstaat. Hiervoor moet de olie in dat dunne pijpje (druk nog steeds verwaarloosd) al een geweldig eind naar beneden, 30 x 3,75 cm = ruim 1 meter.

Je hebt een berg gegevens genoteerd, maar de cruciale staan er niet bij: wát zijn in de uitganggssituatie (dus vóór de drukverhoging) de kwikhoogte rechts, en de kwikhoogte en oliehoogte links?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 4

Re: Simpele werking van een barometer.

Heel erg bedankt voor je antwoord maar ik weet 100% zeker dat ik alle gegevens die we hebben gekregen genoteerd heb.

Ik heb ook geprobeerd de olie te verwaarlozen maar ik kwam eropuit dat je de olie niet kon verwaarlozen...

Berichten: 4

Re: Simpele werking van een barometer.

Sorry voor de dubbel post maar om toch even een opmerking te maken op Jan's reactie. Het is namelijk juist de bedoeling met behulp van de hoogteverschillen de "daling" van het oliepeil te bepalen.

Ook is de meter waar je op uitkwam niet al te geloofwaardig, zou je misschien kunnen vertellen hoe je het hebt berekend?

Geloofwaardig is het niet omdat als op 1 mbar het peil één meter verschuift, de gemiddelde luchtdruk kan meer dan 50 mbar verschillen. Dit zou betekenen dat je een barometer nodig hebt van dus 50 meter...

Ik hoop dat iemand anders er misschien wel uitkomt of mijn antwoord wel of niet correct is!

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Simpele werking van een barometer.

Ook is de meter waar je op uitkwam niet al te geloofwaardig,
uiteraard niet, want ik schatte het bij verwaarlozing van de druk van de oliekolom. Overigens, ik begrijp nu dat jij jouw antwoord per millibar wou weten, ik schatte het voor 100 mbar, vanwege:
Als buitendruk met 100mbar omhoog gaat gaat de olie x naar beneden en gaat het linker deel van het kwik x omhoog, in totaal dus 2x.
Je probleem is dat bij stijgende druk de lengte van je oliekolom tegelijkertijd minder wordt.

Nou ik er nog eens rustiger naar kijk, is dit trouwens handiger om andersom te beschouwen: bereken de druk die je nodig hebt om het oliepeil 30 cm te laten zakken.

Daardoor zakt het kwikpeil met 1 cm, en wordt het verschil in kwikpeil dus 2 cm groter:

0,02·13600·9,81 = 2668 Pa

daardoor wordt de oliekolom ook 29 cm korter, die helpt niet meer de kwikkolom omlaag te duwen

0,29·800·9,81 = 2276 Pa

totaal is er dus 2668+2276 = 4944 Pa ofwel 49,44 mbar nodig.

0fwel, 0,607 cm oliepeildaling per millibar. (en voordat je weer zo boos doet :D , da's 61 cm voor 100 mbar, dus zo ver liep mijn oorspronkelijke schatting met verwaarlozing van olie niet uit de pas met jouw berekening)

de enige fout die je maakte is dat de oliekolom niet 30 korter wordt als hij 30 cm daalt :D

en de enige verwarring zat in 100 of 1 mbar.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 4

Re: Simpele werking van een barometer.

Heel erg bedankt, het spijt me dat ik zo boos deed terwijl het eigenlijk mijn eigen schuld was;) Die 100mbar was een tja, klein typfoutje^^

Ik had er inderdaad niet bij nagedacht dat in mijn versie de olie eigenlijk met 31 cm zakte...

Nogmaals heel erg bedankt!

Reageer