[elektrotechniek]

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 164

[elektrotechniek]

Hoi iedereen,

Wie o wie kan me helpen bij volgend vraagstukje:

Gegeven:

The following table relates to the open-circuit curve of a seperately exited generator running at 750 rev/min:

Generated voltage [V] 10 172 300 360 385 395

Field current [A] 0 1 2 3 4 5

Gevraagd:

If shunt connected, determine the no-load terminal voltage if the field circuit resistance is 125 ohm.

Ik zal de vraag maar in 't engels laten staan, want ik weet niet voor elk woord een gepaste nederlandse vertaling...

Het gaat dus om een onafhankelijk bekrachtigde dynamo, met een shunt parallel over het anker. Je weet ook dat Ianker=0A, wegens nullast (no-load). Of ben ik fout ?

De enige formule die ik ken betreft dit type motor is de volgende:

U = E - Ra * Ia met E=k*flux*toerental en Ra=ankerwikkelingweerstand en Ia=ankerstroom

Iemand enig idee hoe je hieraan begint ?

alvast bedankt

Willem

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: [elektrotechniek]

Volgens mij bedoelen ze dit: wat is de nullastspanning als de veldwikkeling parallel aan het anker wordt geschakeld (shunt conected).

Dus in plaats van separaat bekrachtigd.

Berichten: 164

Re: [elektrotechniek]

Hey Klazon,

Dat lijkt me inderdaad wat gevraagd is, want shunt & onafhankelijk bekrachtigd tegelijk bestaat niet...

Weet jij ook hoe je tewerk moet gaan ?

bedankt

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: [elektrotechniek]

De grafiek voor de ankerspanning als functie van de veldstroom is gegeven voor enkele punten. Teken die eens uit.

Teken in dezelfde tekening de grafiek van de veldspanning als functie van de veldstroom. Die kun je bepalen aan de hand van de weerstand van de veldwikkeling.

Bij shuntschakeling is de veldspanning gelijk aan de ankerspanning, want ze zitten aan elkaar vast.

Dus het snijpunt van beide grafieken geeft het antwoord.

Berichten: 164

Re: [elektrotechniek]

Bedankt hoor, ik ben er uit !

groeten

Willem

Reageer