Vraagstuk

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 53

Vraagstuk

Voor elk goed opgelost vraagstuk krijgt Lode 25 eurocent van vader.

Voor elk foutief opgelost vraagstuk moet hij vader 20 eurocent betalen.

Na 36 vraagstukken te hebben opgelost heeft Lode 5,40 cent gekre-

gen.

Hoeveel vraagstukken heeft hij juist opgelost?

ik heb een beetje gerekend, echter zonder stavende formule...hoe zou je het op een deftige manier opschrijven ,

denk dat het 28 vraagstukken zijn,

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Vraagstuk

Noem j het aantal juiste opgeloste en f het aantal fout opgeloste vraagstukken, dan geldt: j + f = 36.

Stel nu zelf nog een tweede vergelijking op die het uitgekeerde bedrag geeft in functie van j en f.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Berichten: 53

Re: Vraagstuk

in de zin van

J= X x 25

F= X x 20 ?

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Vraagstuk

Per j krijg je +0,25, voor een f is dat -0,2. Dus hoeveel krijg je bij j goede en f foute antwoorden?
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Berichten: 53

Re: Vraagstuk

nee, krijg geen stelling op papier, hulp aub

Berichten: 53

Re: Vraagstuk

x = jan

y = anton

x + 1 = 2(y - 1)

y + 1 = x - 1

x -2y = -3

-x + y = -2


is een antwoord bij een vraag hier op het forum - moet ik op deze manier een stelling proberen te maken -

x = j

y = f ?

Berichten: 177

Re: Vraagstuk

Het gaat erom dat je twee vergelijkingen opstelt met J en F. En dan 1 vergelijking omschrijft tot functie van de ander. Dan vul je die omgeschreven functie in bij de andere vergelijking en rolt er automatisch een waarde uit. Et voila

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Vraagstuk

beagle schreef:is een antwoord bij een vraag hier op het forum - moet ik op deze manier een stelling proberen te maken -

x = j

y = f ?
Je mag de onbekenden ook x en y noemen, maar ik had voor de duidelijkheid j (van juist) en f (van fout) gekozen.

De onbekende "j" staat voor het aantal juiste antwoorden, f staat voor het aantal foute antwoorden.

Je weet dat het totaal aantal gegeven antwoorden 36 is.

Je weet dat je +0,25 krijgt voor een juist antwoord (dus hoeveel voor 2 juiste antwoorden? of voor 10 juiste antwoorden? of voor "j" juiste antwoorden?)...

Je weet dat je -0,2 krijgt voor een fout antwoord (dus hoeveel voor 3 foute antwoorden? of voor "f" foute antwoorden?)...

Dus hoeveel krijg je als je "j" juiste en "f" foute antwoorden geeft?

@foodanity: ik heb de oplossing even weggehaald, gelieve daar mee te wachten.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 10.058

Re: Vraagstuk

Misschien is het nodig om de manier waarop jij je antwoord vindt eens op te schrijven.

Vb Stel het aantal goed opgeloste vrst 10 dan zijn er dus 36-10 niet goed opgelost. Het 'verdiende' geld is dan: 10*25-(36-10)*20 eurocent. Het antwoord klopt niet. Je kan nu nog meer aantallen proberen netzo lang tot het klopt. Maar je kan ook het volgende doen: vervang nu 10 door een letter en eis dat het antwoord 540 eurocent moet zijn.

Berichten: 53

Re: Vraagstuk

0.25j-0.2f = 5.4

j = 4*5.4 + 4*0.2f

j = 21.6 + 0.8 f

21.6+0.8f+f = 36

1.8f = 36-21.6

1.8f = 14.4

f is dan 8 en j = 36-8 = 28

Allen bedankt voor de hulp

mvg

beagle

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Vraagstuk

Tja, niet toevallig - alleen heet je daar Elsy en niet beagle :D
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Reageer