[Pedologie] Bodemhorizonten

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 8.614

[Pedologie] Bodemhorizonten

Binnen de pedologie of bodemkunde wordt een bodem onderverdeeld in verschillende delen, de zgn. bodemhorizonten, aangeduid door hoofdletters. Zo zijn er o.a. de O-horizont, de P-horizont, de A-horizont, de B-horizont, de C-horizont, enz. Deze bodemhorizonten kunnen op hun beurt weer onderverdeeld worden in subhorizonten, aangeduid door cijfers. Zo zijn er bijvoorbeeld de O1- en de O2-horizont. Bijzondere kenmerken van een horizont worden dan weer met achtervoegsels aangeduid, waarvan hier een lijstje te vinden is. Er zijn echter twee suffixen waarvan ik de betekenis niet ken, nl. de "v" en de "t". In mijn cursus pedologie staat bijvoorbeeld:

Aridisols: goed tot matig ontwikkelde woestijnbodem met Bv of Bt.

Een oppervlakkige zoektocht op Google heeft niets opgeleverd (enkel oppervlakkige Engelstalige en - voor mij - onbegrijpelijke Duitstalige pagina's). Wie van jullie kan mij aan de correcte betekenis helpen? Bij voorbaat dank.
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Gebruikersavatar
Berichten: 1.409

Re: [Pedologie] Bodemhorizonten

Klintersaas,

Hier heb je een volledige lijst met alle suffixen

http://soils.usda.gov/technical/manual/con...hapter3d.html#4

t Accumulation of silicate clay

This symbol is used to indicate an accumulation of silicate clay that has formed and subsequently translocated within the horizon or has been moved into the horizon by illuviation, or both. At least some part should show evidence of clay accumulation in the form of coatings on surfaces of peds or in pores, or as lamellae, or bridges between mineral grains.

v Plinthite

This symbol is used to indicate the presence of iron-rich, humus-poor, reddish material that is firm or very firm when moist and that hardens irreversibly when exposed to the atmosphere and to repeated wetting and drying.
Its supercalifragilisticexpialidocious!

Berichten: 8.614

Re: [Pedologie] Bodemhorizonten

Hartelijk bedankt!
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Gebruikersavatar
Berichten: 1.409

Re: [Pedologie] Bodemhorizonten

Graag gedaan
Its supercalifragilisticexpialidocious!

Reageer