Springen naar inhoud

Waarvoor staat dx

• Log in om te kunnen reageren

Fuwisu

Fuwisu

• >25 berichten
  • 32 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 04 juni 2008 - 18:31

Sinds de eerste keer dat ik in aanraking kwam met afgeleiden en integralen heb ik nooit een echte duidelijke uitleg gekregen voor wat de dx staat. In mijn boek calculus staat dat het niet echt een betekenis heeft, maar bij bvb de substitutieregel wordt het tegendeel bewezen. Ik dacht altijd dat dx (afgeleide van x) voor 1 stond en dus eigenlijk geen betekenis had. Dat ze bedoelen dat je nog eens moet vermenigvuldigen met de afgeleide van x, dat eender welk getal kan zijn.
Maar nu zie ik in mijn cursus staan, bij de impliciete vergelijking van een rechte : aX+bY+C = 0
Hierbij is a = dy, b = -dx (vanwaar het minteken?) en C = C dx. Nu vraag ik mij af waarom er achter C (een constante) nog een dx staat.
Een andere verklaring die mij logisch lijkt is dat dx gelijk staat aan de stappen die x neemt, en aangezien dit in de meeste gevallen 1 is...
Wilt iemand dit eens verhelderen?

Dank bij voorbaat.

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

TD

TD

• >5k berichten
  • 24052 berichten
  • VIP

Geplaatst op 04 juni 2008 - 18:43

Maak een onderscheid tussen de afgeleide van een functie (Dg, dg/dx, g') en de differentiaal (dg). Als g een functie is van x, dan is de differentiaal dg = g'(x)dx; dus de afgeleide van g naar x en dan nog de differentiaal van x zelf. In de notatie dg/dx is dit goed te "zien":

LaTeX

Dit is eigenlijk wat er gebeurt bij een substitutie.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures