Warmte uit je dak

Moderator: physicalattraction

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 391

Warmte uit je dak

Ik ben tijdens diverse (ver)bouwklussen op zolders van woningen bezig geweest en het viel mij op dat met name de zolders van woningen met zwarte dakpannen erg warm zijn als de zon erop schijnt.

Is het mogelijk deze warmte via geleiding naar een bepaald punt op te slaan en wanneer nodig te gebruiken.

Ik denk dan aan een leiding onder het dak aangelegd op dezelfde manier als bij vloerverwarming.

Deze wordt aangesloten op een tank alles gevuld met water hetgeen door natuurlijke circulatie warm(mogelijk heet) wordt welke later met een keerkraan omgezet kan worden op de in de woning aanwezige centrale verwarming.

Ik kan mijn hand soms niet op de dakpannen houden zo warm is het dak dus ik schat de temperatuur op het dak 50 graden ,onder de dakpannen mischien iets minder.

Een dak is al snel 4x6 meter en heeft dus ongeveer een oppervlakte van 24 m²

Daken op het zuid-westen zijn het meest warm.

Wie heeft hier ervaring mee...

Wat zal dan de besparing op de energierekening kunnen zijn als de investering €3000,- is met een afschrijving van 15 jaar.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.167

Re: Warmte uit je dak

En hoe wil je dan die 24 m2 dakpannen goed geleidend verbinden met die waterleiding? Zomaar een losse leiding tegen het dak van de zolder zal niet veel opwarmen.
Hydrogen economy is a Hype.

Gebruikersavatar
Berichten: 391

Re: Warmte uit je dak

En hoe wil je dan die 24 m2 dakpannen goed geleidend verbinden met die waterleiding? Zomaar een losse leiding tegen het dak van de zolder zal niet veel opwarmen.
Met 1"beugels onderop de panlatten geschroefd(aan de bovenkant van de panlat hangt de dakpan),aan een zijde onderaan starten eerst over het dak omhoog dan naar beneden,zigzaggend van links naar rechts.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.167

Re: Warmte uit je dak

Twee problemen:

1) Zo'n layout van de leiding zal niet met natuurlijke circulatie kunnen werken.

2) Iedere pan raakt de leiding met slechts een heel klein contactoppervlakje. Warmteoverdracht van pan naar leiding zal dus miserabel zijn. Bovendien is een pan zelf geen goede geleider dus de warmtegelijding van de rest van de pan naar de nok die de leiding raakt is ook slecht.

Bouw liever een kleinere maar goed werkende zonnecollector van een beter materiaal.
Hydrogen economy is a Hype.

Gebruikersavatar
Berichten: 391

Re: Warmte uit je dak

Fred F. schreef:Twee problemen:

1) Zo'n layout van de leiding zal niet met natuurlijke circulatie kunnen werken.

2) Iedere pan raakt de leiding met slechts een heel klein contactoppervlakje. Warmteoverdracht van pan naar leiding zal dus miserabel zijn. Bovendien is een pan zelf geen goede geleider dus de warmtegelijding van de rest van de pan naar de nok die de leiding raakt is ook slecht.

Bouw liever een kleinere maar goed werkende zonnecollector van een beter materiaal.
---

Hoe komen die zolders dan zó warm?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.167

Re: Warmte uit je dak

Opwarmen van stilstaande lucht is makkelijker dan opwarmen van een leiding met stromend water.
Hydrogen economy is a Hype.

Berichten: 4.502

Re: Warmte uit je dak

De meeste zolders zijn niet geventileerd en bouwen bij zonneverwarming met ca. 55 graden C. op het dak een cumulerende warmtebuffer op (op zolder).

Is die zolder geisoleerd,dan gaat dat wat trager,doch altijd wordt er warmte opgeslagen;op een ongeisoleerde zolderkap en wel een geisoleerde zoldervloer loopt dat op tot tegen de 40 graden C.

Gebruikersavatar
Berichten: 391

Re: Warmte uit je dak

oktagon schreef:De meeste zolders zijn niet geventileerd en bouwen bij zonneverwarming met ca. 55 graden C. op het dak een cumulerende warmtebuffer op (op zolder).

Is die zolder geisoleerd,dan gaat dat wat trager,doch altijd wordt er warmte opgeslagen;op een ongeisoleerde zolderkap en wel een geisoleerde zoldervloer loopt dat op tot tegen de 40 graden C.
Dat wil ik wel geloven,want als ik daar bezig zou,dan was denken aan werken al een reden tot overmatige zweetproduktie;en daar heb ik anders écht geen proplemen mee.

Blijft staan dat ik toch het idee heb dat deze warmte te benutten is.Gisteren, 17:45 Bericht #6

En FredV zoals u zegt:

Opwarmen van stilstaande lucht is makkelijker dan opwarmen van een leiding met stromend water.

--------------------

Mede door de reaktie van Oktagon zie ik toch wel mogelijkheden

Berichten: 4.502

Re: Warmte uit je dak

Aangezien lucht weinig massa heeft,nl. 1,293 kg/m3 (bestaande uit O2,Nx,CO2,etc)en heeft dus weinig opslagvermogen voor warmte,wel isolerende vermogen als het goed ingesloten zit,net als bij schuimplastics met een massa van 15-30 kg/m3.

Het warmtegeleidend vermogen is ook afhankelijk van de massa en chem.samenstelling.

Je hebt dus weinig warmte nodig om 1 m3 lucht op temperatuur te brengen maar wel een beetje meer om 1 m3 staal op diezelfde temperatuur te brengen.

Het gehele warmteverhaal en materialen is een apart studie-object.

Gebruikersavatar
Berichten: 391

Re: Warmte uit je dak

oktagon schreef:Aangezien lucht weinig massa heeft,nl. 1,293 kg/m3 (bestaande uit O2,Nx,CO2,etc)en heeft dus weinig opslagvermogen voor warmte,wel isolerende vermogen als het goed ingesloten zit,net als bij schuimplastics met een massa van 15-30 kg/m3.

Het warmtegeleidend vermogen is ook afhankelijk van de massa en chem.samenstelling.

Je hebt dus weinig warmte nodig om 1 m3 lucht op temperatuur te brengen maar wel een beetje meer om 1 m3 staal op diezelfde temperatuur te brengen.

Het gehele warmteverhaal en materialen is een apart studie-object.
Het ging mij om de opslag van het warmte houdend water door middel van circulatie;Staal heet een SGvan 7,8...dan is de massa groter

U hebt waarschijnlijk gelijk.

Toch verbaasde mij het volgende:wij hebben dan de tuinslang(gewoon zo'n geel-zwarte van een meter of 20)op de grond liggen en gebruiken deze om ons op warme dagen af te spoelen tijdens het zonnen in onze achtertuin;vooral het eerste water wat eruit komt als wij de kraan openen is warm.

dus mede hierdoor kwam ik op de stelling.

De opslag van deze warmte leek mij een groter vraagstuk dan het opwekken.

Vandaar.

Berichten: 4.502

Re: Warmte uit je dak

Je tuinslang bevatte niet meer dan 4 tot 5 liter water en als die een poosje in de zon liggen worden ze verwarmd van ca.15 graden leidingwatertemp. naar 35-40 graden tuingrastemp.Dus de eerste liters van de afspoeling zijn wel aangenaam,ga je door dan komt er na die verwarmde 4-5 liters,water van 15 graden op je bast!

Reageer