Waarom wordt een goudvis groter?

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 1.166

Waarom wordt een goudvis groter?

Als ik een goudvis in een kleine viskom zet, dan zal deze klein blijven en niet echt groot worden.

Stel ik zet de zelfde goudvis in een groot aquarium dan wordt de goudvis wel groot.

Weet iemand hoe en waarom?

Gebruikersavatar
Berichten: 6.716

Re: Waarom wordt een goudvis groter?

Leuke gast schreef:Als ik een goudvis in een kleine viskom zet, dan zal deze klein blijven en niet echt groot worden.

Stel ik zet de zelfde goudvis in een groot aquarium dan wordt de goudvis wel groot.

Weet iemand hoe en waarom?
Ik heb voorbeelden gezien van goudvissen die ook in een kleine kom zo groot zijn geworden dat ze uiteindelijk hun vissenachterste niet meer konden keren in hun behuizing. Dan zal groei toch meer met goede verzorging (voeding, vers water) te maken hebben.

Goudvissen hebben een grote behoefte aan zuurstofrijk water. Je kunt je voorstellen dat in een kommetje het zuurstofniveau vrij snel daalt, de oppervlakte voor zuurstofuitwisseling is vrij klein, de kleine hoeveelheid water is snel uitgeput, en in het algemeen gebruikt men geen zuurstofpomp in combinatie met een goudviskom. Dat betekent dat je zo'n kom echt elke twee/drie dagen van vers water moet voorzien om een goed zuurstofgehalte voor goudvissen te garanderen. Er zijn niet veel mensen die dit doen en dat verklaart volgens mij waarom de vissen niet voldoende groeien in een kom. Meestal leven ze dan ook niet zo lang in een kom (een goudvis kan in optimale omstandigheden vijftien tot twintig jaar oud worden). Daarnaast wordt in mijn aquariumgids aangegeven dat vooral ook gebrekkige voeding verantwoordelijk is voor onvoldoende groei. Speciaal goudvisvoer in combinatie met levend voer (muggenlarven, watervlooien) en insecten (fruitvliegjes) en plantaardige kost zijn belangrijk.
I am not young enough to know everything - Oscar Wilde

Reageer