Dieselmotor versus benzinemotor.

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 416

Dieselmotor versus benzinemotor.

Stel ik heb 2 auto's van hetzelfde merk en type, de motoren van beide auto's zijn qua vermogen en cilinderinhoud ook hetzelfde, alleen rijdt de een op diesel en de andere op benzine.

Beide auto's hebben dezelfde pk's, 75pk, en de motorinhoud is 1600cc.

Het maximale koppel van de benzinemotor 128Nm bij 2600t/min.

Mijn vraag is wat kan het maximale koppel van de diesel zijn in dit voorbeeld? Ik weet dat een dieselmotor sterker is dan een benzinemotor, maar bij een diesel zit je bij een laag toerental al op het max. koppel, terwijl je bij benzine bij een hoger toerental op z'n max.koppel zit.

Kan het zijn dat beide auto's een max.koppel hebben van 128Nm, zij het dat het bij de diesel op 1800t/min zit? Of heeft de diesel toch een hoger max.koppel? Zo ja, hoeveel hoger?

Gebruikersavatar
Berichten: 4.220

Re: Dieselmotor versus benzinemotor.

Vermogen is een functie van toerental en koppel (neem voor het gemak maar aan dat het omgekeerd evenredig is; net als P=U*I bijvoorbeeld). Als de twee motoren een gelijk vermogen hebben:

Je weet van de benzinemotor dat deze zijn max. koppel bij een hoger toerental heeft dan de dieselmotor. Dan kan de diesel dus een groter max. koppel hebben op een lager toerental. Als het in verhouding is, kan het vermogen hetzelfde blijven.
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.

-Calvin-

Gebruikersavatar
Berichten: 31

Re: Dieselmotor versus benzinemotor.

aha, dus dat geeft weer het verschil tussen een BenzineMotor en een Dieselmotor? vraag mij trouwens af watr het verschil eigenlijk is :shock:

het enige wat ik weet dat het voordel van een Dieselmotor is, is dat Diesel goedkoper is dan Benzine.

Groeten,

David.

Gebruikersavatar
Berichten: 420

Re: Dieselmotor versus benzinemotor.

[quote='Mat '64']aha, dus dat geeft weer het verschil tussen een BenzineMotor en een Dieselmotor? vraag mij trouwens af watr het verschil eigenlijk is :shock:

het enige wat ik weet dat het voordel van een Dieselmotor is, is dat Diesel goedkoper is dan Benzine.

Groeten,

David.[/quote]

Belangrijkste verschillen: Benzinemotor heeft een ontsteking, een dieselmotor werkt op basis van zelfontbranding, waarvoor een veel hogere compressieverhouding nodig is.

Benzinemotor ontsteekt door vonk en verbandt in één keer het voorgemengde brandstof/lucht mengsel.

Dieselmotor ontsteekt op het moment dat diesel in het de gecomprimeerde lucht wordt gespoten en tijdens de verbranding wordt er nog steeds diesel toegevoegd. (vandaar o.a. groot koppel bij lage toeren)

Gebruikersavatar
Berichten: 31

Re: Dieselmotor versus benzinemotor.

ok bedankt.

Berichten: 109

Re: Dieselmotor versus benzinemotor.

het enige wat ik weet dat het voordel van een Dieselmotor is, is dat Diesel goedkoper is dan Benzine.


Bedenk wel dat qua motorprijs een diesel duurder is dan een benzine. Dit vanwege de zwaardere constructie om het relatief hoge koppel op te vangen.

Reageer