Oppervlakte ellipsoïde berekenen

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 18

Oppervlakte ellipso

zou iemand mij de werkwijze kunnen uitleggen voor het berekenen van de oppervlakte van een ellipsoïde als zijn voorschrift en een scalair veld gegeven zijn?

Berichten: 8.614

Re: Oppervlakte ellipso

Kijk eens hier en hier.
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Berichten: 18

Re: Oppervlakte ellipso

Kijk eens hier en hier.


ik kan de oppervlakte van een ellipsoïde wel berekenen via een dubbele integraal maar dan weet ik nog niet waarom een scalair veld gegeven is?

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Oppervlakte ellipso

Wat heeft een scalair veld te maken met de oppervlakte van een ellipsoïde?

Voor de ellipsoïde: wat is het voorschrift? In bepaalde gevallen kan het eenvoudig.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Berichten: 18

Re: Oppervlakte ellipso

er is een scalair veld gegeven en een functievoorschrift van de ellipsoïde.

Waar dat scalair veld voor dient weet ik dus niet (en ik heb de exacte opgave niet)

het voorschrift is:
\( 2x² +2y² +z² = 4\)
waaruit ik a,b en c haal:
\(a=\sqrt{2}\)
\(b=\sqrt{2}\)
\(c=2\)
en dan reken ik de oppervlakte uit met Maple waardoor ik
\(4\Pi +2\Pi²\)
krijg

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Oppervlakte ellipso

Als a,b,c allemaal verschillen, kan je de (mantel)oppervlakte niet exact uitrekenen. In speciale gevallen kan dat wel, bijvoorbeeld als er twee (van de drie) gelijk zijn. Dat is hier het geval, want je hebt eigenlijk x²/2+y²/2+z²/4 = 1, dus a = b hier.

Je kan de ellipsoïde dan beschouwen als een omwentelingslichaam van een ellips. Bijvoorbeeld de ellips in het xz-vlak: x²/2+z²/4 = 1. Je moet hier wel de verschillende halve as ook bijnemen, omdat je door wenteling om een as anders nooit die langere as kan "maken". Je kan dus niet de ellips in het xy-vlak kiezen.

Om ervoor te zorgen dat de derde as (die gecreëerd wordt door de draaing van je ellips) ook de korte halve as 2 heeft, moet je draaien rond de z-as (en niet rond de x-as). Je kan dan een standaardformule (integraal) gebruiken voor de (mantel)oppervlakte van zo'n omwentelingslichaam.

De integraal die je dan krijgt kan je zelfs met de hand oplossen, maar met Maple is natuurlijk eenvoudiger.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Reageer