goniometrie

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer

goniometrie

K zit in 4 VMBO kader en k moet een werkstuk maken over goniometrie helaas snap k er echt totaal niks van.

Als eerste moesten we de zonnehoek van dingen berekenen dat is dus wel gelukt maar nu moet ik nog achtergrond informatie vinden over goniometrie weer iemand miss waar ik dat kan vinden en wat ik tenminste snap want k heb echt al overal gekeken en k snap er allemaal echt geen ene donder van...

Gebruikersavatar
Berichten: 1.210

Re: goniometrie

ik heb totaal geen ideel in wat voor soort richting je zit, want ben van belgie, maar zal proberen je een beetje uit te leggen wat goniometrie is.

Goniometrie heeft veel te maken met hoeken en lengtes. Als je bv 2 lengtes van een driehoek kent, kan je zijn hoek berekenen met enkele formules

bv:

sin A = overstaande zijde/schuine zijde

cos A= aanliggende zijde/schuide zijde

tan A= overstaande zijde/aanliggende zijde= sinA/cos A

citan A = cosA/sinA= aanliggende zijde/ overstaande zijde.

Als je dan de hoe op zich wil bereken, dan kan je er een rekenmachientje bijhalen en er is dan een functie waarbij je het "omgekeerde" van bv de sinus kan bereken (sin-1 meestal).

Met deze formules kan je dan ook de lengte bepalen.

de hoofdformule van de goniometrie is cos²x + sin²x =1

daarnaast heb je nog een helehoop andere forumules, maar voor de zonnehoek heb je die niet nodig.

Hoe moest je juist de zonnehoek meten?

Wij hebben ooit de afstand tot een boom op die manier bepaald.

we hebbben op een onbekende afstand van een boom een lengte van 10 m afgebakend en dan met een goedriehoek de hoek gemeten, in wat formules gestopt.

Hopelijk heb je er wat aann

Gebruikersavatar
Berichten: 581

Re: goniometrie

Mischien wel belangrijk om erbij te vermelden dat het hier om een rechthoekige driehoek gaat..
De kortste weg tussen twee punten is nooit een rechte lijn...

Gebruikersavatar
Berichten: 1.210

Re: goniometrie

oei, was ik vergeten.

Hoekomt het eigenlijk dat je een dergelijke opdracht moet doen zonder dat je enige basis gekregen hebt? Al sik dat mag vragen uiteraard

Gebruikersavatar
Berichten: 1.107

Re: goniometrie

Wat is zo'n zonnehoek dan precies. Bij mij op school hebben we met wiskunde veel goniometrie gehad, maar de praktische kant daarvan blijft vaak in het ongewisse.

Re: goniometrie

Wat is zo'n zonnehoek dan precies. Bij mij op school hebben we met wiskunde veel goniometrie gehad, maar de praktische kant daarvan blijft vaak in het ongewisse.


we hebben wel het hoofdstuk goniometrie gehad en dingen moesten uitrekenen met goniometrie dus ermee omgaan kan ik wel

maar omdat ik in het laatste jaar zit moeten we een praktische opdracht maken en van 10 verschillende objecten de zonnehoek berekenen dat moesten we dan met een stok doen waarvan we wiste hoe lang die was en de schaduw die die geeft opmeten en met die gegevens weer de zonnehoek berekenen met de sinus of de tangens en als je die had kon je bijv van een flat gebouw ook de zonnehoek berekenen dan wist je dus niet hoe groot het gebouw was maar je kon de schaduw wel op meten en zo dus weer de zonnehoek uitrekenen zeg maar.

Snap je het nog?

Nou dat heb ik dus gedaan en nu moet ik verder achtergrond informatie hebben om bij dat werkstuk te doen maar wat voorn informatie precies weet ik dus ook niet ze leggen het nou niet echt uit zeg maar.

Ze geven je een papiertje daar staat op wat je moet doen en de rest moet je zelf uit zoeken :shock:

Gebruikersavatar
Berichten: 1.107

Re: goniometrie

nu moet ik verder achtergrond informatie hebben om bij dat werkstuk te doen maar wat voorn informatie precies weet ik dus ook niet ze leggen het nou niet echt uit zeg maar


Je zou iets kunnen doen over de geschiedenis van de meetkunde, en daarmee de (co)sinus, als achtergrond. Daar is denk ik wel wat over te vinden.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.210

Re: goniometrie

Welke informatie zoek je nu juist?

Over de geschiedenis van de goniometrie? of het gebruik van de zonnehoek? Of echt de basis van goniometrie, want door je laatste berochtje is het niet echt meer duidelijk of je de basis nu wel of niet kent.

Re: goniometrie

noortje schreef:Welke informatie zoek je nu juist?

Over de geschiedenis van de goniometrie? of het gebruik van de zonnehoek? Of echt de basis van goniometrie, want door je laatste berochtje is het niet echt meer duidelijk of je de basis nu wel of niet kent.
de basis ken ik wel

en wat voorn informatie ik precies moet hebben is mij ook nog steeds niet duidelijk lijkt me dat alles goed is dat er ook maar een beetje mee te maken heeft

Gebruikersavatar
Berichten: 581

Re: goniometrie

Goniometry

The art of measuring angles; trigonometry.

:shock: 't is kunst

Ik heb ff op google zitten zoeken, mischien kun je hier wat mee (hystorische achtergronden)..
De kortste weg tussen twee punten is nooit een rechte lijn...


Gebruikersavatar
Berichten: 1.210

Re: goniometrie

dan moet je eens op google zoeken met een combinatie van goniometrie en de grieken of geschiedenis. ik vermoed dat zij dat hebben "uitgevonden".

Je kan ook altijd naar de bib gaan he. Zo'nn moeten wij toch niet voor iemand anders doen he. DvR en ik hebben reeds enkele websites opgegeven waar je misschien iets kan vinden (ik ook via google gedaan).

Je kan niet verwachten dat we een werk maken ofzo.

Dus waar kan je die info vinden: via google en in de bib.

Re: goniometrie

je kan een leuk verhaal vertellen hoe de grieken m.b.v. die zonnehoek de kromming van de aarde hebben gemeten en dus al duizenden jaren voor ons "moderne" mens al wisten dat de aarde rond was.

(dit hebben ze gedaan door op hetzelfde tijdstip de zonnehoek te meten in athene en Thebe/egypte met twee identieke stokken. reken nu zelf maar na hoe je dan de kromming ofwel omtrek van de aarde kan berekenen :wink: )

je kan natuurlijk ook het begin van de gonio uitleggen door pythagoras er bij te halen of euclides niet te vergeten. nou ja hier heb je ze op een rijtje

http://www-gap.dcs.st-and.ac.uk/~history/B...ies/Greece.html

Re: goniometrie

noortje schreef:oei, was ik vergeten.

Hoekomt het eigenlijk dat je een dergelijke opdracht moet doen zonder dat je enige basis gekregen hebt? Al sik dat mag vragen uiteraard
Dat heet modern onderwijs

Gebruikersavatar
Berichten: 481

Re: goniometrie

yoghi schreef:je kan een leuk verhaal vertellen hoe de grieken m.b.v. die zonnehoek de kromming van de aarde hebben gemeten en dus al duizenden jaren voor ons "moderne" mens al wisten dat de aarde rond was.

(dit hebben ze gedaan door op hetzelfde tijdstip de zonnehoek te meten in athene en Thebe/egypte met twee identieke stokken. reken nu zelf maar na hoe je dan de kromming ofwel omtrek van de aarde kan berekenen.
Hoe wisten ze precies hoelaat het was? Klokken werden toch pas eeuwen later uitgevonden?
Het leuke van rondzwerven is dat je nooit buiten spel kan staan.

(Charles m. Schulz, Snoopy's wijze waarheden. 1984)

Reageer