Rijen maken

Moderators: dirkwb, Xilvo

Reageer
Berichten: 37

Rijen maken

Ik las straks op wikipedia een stuk over Golomb over zijn Golomb lineaal. Nu zat ik te denken of er een formule is, (of hoe ik het anders moet uitreken) om een rij te creeren waarvan:

1. je een rij maakt, waarin nooit twee keer dezelfde waarde van in voor kan komen als men de som ervan neemt.

2. en zo optimaal mogelijk is. (hiermee bedoel ik te zeggen dat de som in totaal zo min mogelijk is)

ik bedoel dus net zoals in binair: 1,2,4,8.

Of is dit de optimaalste getallenreeks die er is?

Alvast bedankt!

Gebruikersavatar
Berichten: 6.905

Re: Rijen maken

Kan je puntje 1 wat beter toelichten? Misschien een voorbeeld en een tegenvoorbeeld.
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

Berichten: 37

Re: Rijen maken

ok, even puntje 1 wat duidelijker.

1,3,5 -> met deze drie getallen zijn 7 waardens te maken

1

3

5

4

6

8

9

Nu wil ik graag een rijtje, wat er voor zorgt dat er nooit 2 dezelfde waardes uitkomen net zoals in mijn voorbeeld. Maar dan met meer getallen, (dus geen 3 maar bv 25).

Gebruikersavatar
Berichten: 6.905

Re: Rijen maken

Mag er uit een gevormd getal een nieuw gevormd worden? Indien ja lijkt mij het gestelde onmogelijk.
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

Berichten: 37

Re: Rijen maken

zou je je vraag iets beter kunnen toelichten. Ik begrijp niet helemaal.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.905

Re: Rijen maken

Met 1,3,5 kan ik devolgende getallen vormen:

2

4

6

4

6

8

6

8

10

Is nu 10+1 = 11 toegestaan?
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

Berichten: 37

Re: Rijen maken

je hebt gelijk dat je met die getallen deze waardes kan maken:

2

4

6

4

6

8

6

8

10

Maar dit bedoel ik niet. ik bedoel alleen de som van de getallenreeks te nemen. Dus:

1,3,5 -> met deze drie getallen zijn 7 waardens te maken

1=1

3=3

5=5

1+3=4

1+5=6

3+5=8

1+3+5=9

EDIT//Ik hoop dat ik het nu duidelijk heb uitgelegd. Het heeft dus niks met de Golomb lineaal te maken, maar kwam hierdoor op deze vraag.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.905

Re: Rijen maken

Je bedoelt dat als je een reeks hebt
\(A=x_1, x_2,\ldots ,x_n\)
en je de som neem van een deel van deze reeks
\(x_a+\ldots+x_b \)
geen element mag zijn van A ?
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

Berichten: 37

Re: Rijen maken

Ja! Dat is wat ik bedoel, als ik je goed begrijp.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.905

Re: Rijen maken

Ik zie niet direct hoe je tot een algemene formule kan komen.
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

Berichten: 37

Re: Rijen maken

Heeft iemand anders misschien een idee hoe deze probleemstelling opgelost kan worden. Of anders tips?

Reageer