Springen naar inhoud

Energie uit warmtepomp+sterlingmotor

• Log in om te kunnen reageren

freek1970

freek1970

• 0 - 25 berichten
  • 3 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 07 juni 2008 - 08:38

Hoi Allemaal,

Ik ken iemand die met een warmtepomp zijn huis verwarmt.
Aardwarmte wordt benut om het huis te verwarmen.
Doordat er warmte aan de aarde wordt ontrokken, is het mogelijk om een rendament hoger dan 100% te halen.
Ik zit soms te denken aan een heel ander en nog veel efficienter systeem.
En dat terwijl zo'n systeem eigenlijk naar mijn idee niet 100% optimaal werkt.
Die grond is echt niet zo warm (6 graden of zo?).
Als men nu die warmtewisselaar van de warmtepomp eens in een glazen kast op het dak zet, net als een zonneboiler welke veel warmer wordt..., die warmt water bij mij op tot wel 80 graden!
En dan de opgewekte hoeveelheid warmte in een sterling motor stopt.
Met die sterling motor kan een generator aangedreven worden en eventueel een buffer accu worden opgeladen.
Met de accu kan de motor van de warmtepomp worden aangedreven + het surplus aan energie van de accu kan voor andere doeleinden (verlichting, tv-tje etc) worden gebruikt.
Allemaal simpel low tech en niet in strijd met de wet van behoud van energie maar toch komt er energie uit?!?
Het enige wat naast de installatie nodig is, is een flinke hoeveelheid warmte?
In 3e wereld landen waar het vaak flink heet is lijkt het mij helemaal de ideale manier om energie op te wekken.
Of zie ik het verkeerd?

Freek

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Fred F.

Fred F.

• >1k berichten
  • 4168 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 07 juni 2008 - 09:17

Geen goed idee.

Het energieverbruik (elektriciteit) van de warmtepomp wordt volledig in warmte omgezet, maar de Stirling motor is slechts in staat een klein deel daarvan weer in elektriciteit om te zetten, doordat zijn rendement ver beneden de 100 % ligt.
Hydrogen economy is a Hype.

freek1970

freek1970

• 0 - 25 berichten
  • 3 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 07 juni 2008 - 13:38

Hoi Fred,

Ok, het warmtepomp aan sterling motor koppelen is geen goed idee.
Ik las wel dat men de sterling motor op andere manieren nuttig probeert te maken o.a. in cv ketels (wat electriciteit opwekken met restwarmte). Tevens las ik dat men de sterling motor ook probeert uit te nutten in combinatie met een parabolische spiegel.
Die spiegel zit eigenlijk op de plek waar ik de warmtepomp in gedachten had, ik dacht aan die warmtepomp als een middel om de warmte te "concentreren en op te waarderen".
De warmtepomp heeft daarvoor engergie nodig de spiegel niet, maar wel oppervlak!
Er is een bedrijf "Stirling energy systems" dat op deze manier uit 19 vierkante kilometer woestijn 500 MW energie wil proberen op te wekken http://en.wikipedia....e_Mojave_Desert

Freek

Bart

Bart

• >5k berichten
  • 7224 berichten
  • VIP

Geplaatst op 07 juni 2008 - 14:02

Waarom zo moeilijk doen met een zonnecollector en een sterling motor om elektriciteit op te wekken, terwijl je ook zonnepanelen op het dak kunt leggen.
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton

freek1970

freek1970

• 0 - 25 berichten
  • 3 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 07 juni 2008 - 16:49

Hoi Bart,

Ik denk idd dat voor de particulier het het meest interresant is om gewoon een paar PV zonnepanelen op het dak te plaatsen, die dingen doen gewoon hun werk en je hebt er verder weinig omkijken naar.
Voor het opwekken van grote hoeveelheden zonneenergie vraag ik mij af of die PV zonnepanelen de beste keus zijn.
Ze zijn duur, en ze worden duurder denk ik naarmate het rendament hoger is.
Op die nuna van TU Delft liggen andere zonnepanelen dan op mijn dak, dat weet ik zo goed als zeker.
De ruimtevaart heeft zonnepanelen ontwikkeld met een rendament van zeker 30% terwijl die huis tuin en keuken dingen op zo'n 10 a 14% komen.
Echter hoe beter het paneel hoe duurder.
Ik kan mij voorstellen dat het goedkoper is om grote parabolische met de zon meedraaiende spiegels te maken en de energie te bundelen naar een stirling motor als er grote hoeveelheden energie opgewekt moeten worden.
Precies weten waarom ze die dingen willen gebruiken weet ik ook niet.
Echter 500 MW is een flink vermogen naar mijn idee, ze zullen er wel hun reden voor hebben.

Freek

Bart

Bart

• >5k berichten
  • 7224 berichten
  • VIP

Geplaatst op 07 juni 2008 - 18:05

Voor het opwekken van grote hoeveelheden zonneenergie vraag ik mij af of die PV zonnepanelen de beste keus zijn.

Wat is het verschil tussen veel huizen met elk weinig PV, of een gecentraliseerde locatie met veel PV?

Ze zijn duur, en ze worden duurder denk ik naarmate het rendament hoger is.

Tot op heden volgt de prijs van zonnepanelen de Wet van Moore. PV wordt met rasse schreden goedkoper. Het is niet zo dat het rendement perse omhoog hoeft. Belangrijker is het om panelen goedkoop in massaproductie te kunnen produceren.

Op die nuna van TU Delft liggen andere zonnepanelen dan op mijn dak, dat weet ik zo goed als zeker.

Die komen van ESA/ESTEC

De ruimtevaart heeft zonnepanelen ontwikkeld met een rendament van zeker 30% terwijl die huis tuin en keuken dingen op zo'n 10 a 14% komen. Echter hoe beter het paneel hoe duurder.

Klopt helemaal

Ik kan mij voorstellen dat het goedkoper is om grote parabolische met de zon meedraaiende spiegels te maken en de energie te bundelen naar een stirling motor als er grote hoeveelheden energie opgewekt moeten worden.
Precies weten waarom ze die dingen willen gebruiken weet ik ook niet.

Over twee jaar weten we of dit concept echt werkt.
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton

Wouzewout

Wouzewout

• 0 - 25 berichten
  • 1 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 04 februari 2010 - 13:55

Hoi allemaal,

Dit onderwerp houdt me de laatste tijd nogal bezig. Ik zou het op prijs stellen als iemand die thuis is op dit gebied er eens iets zinnigs over zou kunnen zeggen.

Een warmtepomp kan met gemak 3 tot 4x de hoeveelheid energie verplaatsen die je er in stopt.

Een sterlingmotor kan met een efficiency van 60% werken.

Dus theoretisch zou ik een warmtepomp door een Sterlingmotor kunnen laten aandrijven en dan energie uit een emmer water kunnen halen.

Dit verhaal is niet in strijd met de wetten van behoud van energie. Immers, in het hele systeem blijft de hoeveelheid energie gelijk.

Maar zou dit kunnen werken of niet?

Bart

Bart

• >5k berichten
  • 7224 berichten
  • VIP

Geplaatst op 04 februari 2010 - 15:46

Welke temperatuur heeft de sterlingmotor nodig om die efficiency te halen en welke temperatuur kan de warmtepomp (gegeven de beschikbare bronnen) leveren? Komen die twee overeen?

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures