[biologie] reactievergelijking vetvertering

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 2

[biologie] reactievergelijking vetvertering

Voor een biologiepracticum gingen wij de vetvering in het menselijk lichaam nabootsen. Hiervoor gebruikten we olijfolie en pancreatine. Uiteindelijk blijkt dus de lipase voor de vetvertering te zorgen. Een opdracht bij dit practicum was om in structuurforumules te laten zien hoe het vet wordt gesplitst. Volgens mij wordt een vet gesplitst in glycerol en vetzuur. Maar daarbij had ik de reactie bedacht die op de afbeelding staat.

http://img525.imageshack.us/my.php?image=scannen0008ly4.jpg

De formule van olijfolie wist ik, maar de eindproducten heb ik gegokt. En volgens mijn reactie zou dat betekenen dat vet door water wordt gesplitst. Volgens mij klopt dat niet. Waar heb ik een fout gemaakt? Of klopt dit toch?

Gebruikersavatar
Berichten: 1.409

Re: [biologie] reactievergelijking vetvertering

Je reactie klopt niet. Laten we even de reactie overlopen. Je hebt olijfolie getekend, en daarbij heb je water gedaan. Tot hiertoe klopt alles. Het vet wordt namelijk gedryloseerd. Nu heb je wel een fout gemaakt bij je eindproducten. Je zegt dat vet wordt gesplitst in glycerol en vetzuur. Jouw voorstelling van glycerol klopt niet. Glycerol is Ch2(OH)-Ch(OH)-Ch2OH

En niet C-Oh-C-Oh-COh zoals je hebt geschreven.

Dus nu moet je nog de juiste formule van glycerol opschrijven, en daarna schrijf je het tweede reactieproduct op.
Its supercalifragilisticexpialidocious!

Gebruikersavatar
Berichten: 1.409

Re: [biologie] reactievergelijking vetvertering

En wees wat vollediger. De reactie gaat door in het lichaam, dus schrijf er lipase en co-lipase bij. Bij de eindproducten geef je dan best ook de naam van deze producten (Tip: aangezien het om olijfolie gaat, zullen het enkelvoudig onverzadigde vetzuren zijn).
Its supercalifragilisticexpialidocious!

Gebruikersavatar
Berichten: 10.564

Re: [biologie] reactievergelijking vetvertering

De reactievergelijking zoals hij getekend stond klopt, alleen staan de H'tjes aan de C-atomen weergegeven als losse streepjes. Dat is een mogelijke weergave en niet fout.

Wat belangrijker is om te beseffen dat het enzym als katalysator werkt en niet bij de reactie wordt verbruikt. Het maakt de reactie mogelijk bij de gegeven omstandigheden, maar de hoeveelheid blijft gelijk. Je kunt dat weergeven door het boven de pijl te zetten. Water (in het geval van hydrolyse in neutrale omstandigheden) wordt wel verbruikt, en hoort dus voor de pijl.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Gebruikersavatar
Berichten: 1.409

Re: [biologie] reactievergelijking vetvertering

Hier in Belgie wordt dit vrijwel nooit gedaan. Als er een H moet komen dan schrijven we die gewoon. Vandaar dat ik zijn weergave voor glycerol nogal verwarrend vond.

@Marko: Een katalysator maakt een reactie niet 'mogelijk', want ook zonder katalysator gaat een reactie door. Als je water bij vet doet dan wordt dit vet, ook zonder katalysator, ranzig. Een katalysator beinvloed gewoon de snelheid.
Its supercalifragilisticexpialidocious!

Gebruikersavatar
Berichten: 10.564

Re: [biologie] reactievergelijking vetvertering

Verwarrend is niet hetzelfde als fout...

En wat je uitleg over katalysatoren betreft: De meeste katalysatoren maken een reactie wel degelijk mogelijk. Zonder katalysator is de reactiesnelheid dan zo laag dat we hem probleemloos 0 mogen noemen. In andere gevallen is de reactiesnelheid laag ten opzichte van andere mogelijke reacties. Die reacties zullen dan verlopen, in plaats van de gewenste reactie. Het gebruik van een katalysator, al dan niet in biologische systemen, maakt dan de gewenste reactie mogelijk, inderdaad door deze te versnellen.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Gebruikersavatar
Berichten: 1.409

Re: [biologie] reactievergelijking vetvertering

Zonder katalysator is de reactiesnelheid dan zo laag dat we hem probleemloos 0 mogen noemen.
Hoezo, de hydrogenering van vet gaat traag? Het is 1 van de belangrijkste oorzaken van chemisch bederf. Natuurlijk gaat het 'relatief gezien' traag ten opzichte met het gebruik van een katalysator, maar het is zeer fout van te zeggen dat de reactiesnelheid bijna nul wordt.
In andere gevallen is de reactiesnelheid laag ten opzichte van andere mogelijke reacties. Die reacties zullen dan verlopen, in plaats van de gewenste reactie.
Welke andere chemische omzettingen kunnen dat gebeuren met vet en water, behalve hydrogenering?
Its supercalifragilisticexpialidocious!

Gebruikersavatar
Berichten: 10.564

Re: [biologie] reactievergelijking vetvertering

Wat begreep je niet aan "de meeste katalysatoren"?
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Gebruikersavatar
Berichten: 1.409

Re: [biologie] reactievergelijking vetvertering

Wat begreep je niet aan: ook zonder een katalysator gaat een reactie door?
Its supercalifragilisticexpialidocious!

Gebruikersavatar
Berichten: 10.564

Re: [biologie] reactievergelijking vetvertering

Daar begrijp ik inderdaad niks van, want zoals ik al zei zijn er veel reacties die gewoon niet verlopen in afwezigheid van een katalysator, omdat ze zelf zo langzaam gaan, of omdat er dan andere reacties zijn die sneller gaan.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Gebruikersavatar
Berichten: 1.409

Re: [biologie] reactievergelijking vetvertering

Zie daarvoor post 7

Ik begrijp je standpunt wel vanuit fysiologisch standpunt, maar puur theoretisch gezien ben je fout als je zegt dat een reactie zonder katalysator niet doorgaat (vormen van andere eindproducten is ook een reactie nl.)
Its supercalifragilisticexpialidocious!

Gebruikersavatar
Berichten: 10.564

Re: [biologie] reactievergelijking vetvertering

Vorming van andere eindproducten is een andere reactie. In zijn algemeenheid zorgt een katalysator voor een versnelling van een reactie, en die versnelling kan zo groot zijn dat die reactie eerst niet verliep (dat wil dus zeggen, met een snelheid nagenoeg 0), en met katalysator wel.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Reageer