Springen naar inhoud

[natuurkunde] inductie

• Log in om te kunnen reageren

BramusBoy

BramusBoy

• >25 berichten
  • 38 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 07 juni 2008 - 10:45

Ik heb een oefening van Fysica die ik eigenlijk helemaal niet begrijp.

Hier is ze:

Een koperen ring is om een lange soleno´de gelegd. De koperen ring is doorgesneden.De gekoppelde flux door de soleno´de is bij een stroomsterkte van 10,0A gelijk aan 0,30Wb."

a) Hoe groot is het potentiaalverschil dat aan de uiteinden van de ring ontstaat, als men in 1,5s de stroomsterkte in de soleno´de eenparig van 2,0 tot 20A laat aangroeien?

b)Hoe groot wordt dit potentiaalverschil als de spoel een ijzeren kern bevat met een relatieve permeabiliteit van 3000?

Ik weet niet hoe ik eraan moet beginnen want met alleen de stroomsterkte, magnetische flux en de tijd ken ik geen formule. Je moet toch het aantal windingen kennen om dit op te lossen?

Hopelijk kunnen jullie helpen.
Alvast bedankt voor mogelijke reacties.

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44842 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 07 juni 2008 - 11:15

. Je moet toch het aantal windingen kennen om dit op te lossen?

Als je die per se nodig hebt, kun je die dan niet uit deze gegevens berekenen?

De gekoppelde flux door de soleno´de is bij een stroomsterkte van 10,0A gelijk aan 0,30Wb.

ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

BramusBoy

BramusBoy

• >25 berichten
  • 38 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 07 juni 2008 - 13:18

Ik snap nog altijd niet hoe ik dat dan kan uitrekenen.

Je hebt de formule van gekoppelde flux = aantal windingen * magnetische flux of gekoppelde flux = N * B * A.

Maar in beide formules kom je toch steeds nog een gegeven tekort :P

Ik weet ook niet of ik die N per se nodig heb maar dat is het enige wat ik kan bedenken. :D

Veranderd door BramusBoy, 07 juni 2008 - 13:18

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44842 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 07 juni 2008 - 15:28

eens zien, volgens mij zitten we te moeilijk te doen. 0,30 weber, dat is 0,30 teslavierkantemeter (TĚm▓)

Daar zit de oppervlakte van de spoel al in verwerkt, het is dus het resultaat van het product BĚA.

B is recht evenredig met de stroomsterkte.

Correct me if I'm wrong, maar dat zou betekenen een flux oplopend van 0,06 Wb bij 2 A, en 0,60 Wb bij 20 A, in 1,5 s.

LaTeX

en zo zou hij wel eens opgelost kunnen zijn.

Veranderd door Jan van de Velde, 07 juni 2008 - 15:29

ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

BramusBoy

BramusBoy

• >25 berichten
  • 38 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 07 juni 2008 - 18:51

eens zien, volgens mij zitten we te moeilijk te doen. 0,30 weber, dat is 0,30 teslavierkantemeter (TĚm▓)

Daar zit de oppervlakte van de spoel al in verwerkt, het is dus het resultaat van het product BĚA

Ah ja, zo had ik het inderdaad nog niet bekeken en zo heb je in 1 gegeven, eigenlijk al meerdere gegevens om mee te werken.

Ik zal het morgen allemaal eens op papier zetten en proberen uitwerken (nu ben ik juist ergens anders en is dat wat moeilijk). In ieder geval al heel erg bedankt!!!

BramusBoy

BramusBoy

• >25 berichten
  • 38 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 08 juni 2008 - 20:32

Nogmaals heel erg bedankt!

Ik heb het uitgewerkt en het klopt allemaal. (de oplossingen staan achteraan in ons boek)

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures