lenzen

Moderators: Michel Uphoff, jkien

Reageer

lenzen

IK HEB EEN TELESCOOP sorry voor de caps merk meade brandpunt 2500

254 ik zie het planeet jupiter heel erg klein Dus heb ik een andere oculair nodig ofzo? zo ja wat voor sterkte ik heb er heel weinig verstand van. moet de oculair hoger wezen of lager dan mijn standaard 26mm

Alvast bedankt

Gebruikersavatar
Berichten: 367

Re: lenzen

Om een hogere vergroting te bereiken neem je een oculair met een kleiner brandpunt.

Je kunt de vergroting uitrekenen door het brandpunt van je telescoop te delen door het

brandpunt van je oculair.

Bijvoorbeeld: een telescoop met een brandpunt van 1000mm met een oculair van 10mm

geeft een vergroting van 100x.

Wanneer je met jouw oculair van 26mm jupiter als veel te klein ervaart kun je het dus eens

met een ander (kleiner brandpunt) oculair proberen.

Nog een andere manier om een hogere vergroting te krijgen is overigens het gebruik van een Barlow.
Living on Earth can be expensive, but it does include a free trip around the sun.

Berichten: 9

Re: lenzen

AmazingSPACE schreef:IK HEB EEN TELESCOOP sorry voor de caps merk meade brandpunt 2500

254 ik zie het planeet jupiter heel erg klein Dus heb ik een andere oculair nodig ofzo? zo ja wat voor sterkte ik heb er heel weinig verstand van. moet de oculair hoger wezen of lager dan mijn standaard 26mm

Alvast bedankt
ik sluit me aan bij de vorige melding echter let wel op de maximale vergroting die je kijker aan kan. Een 2500 kijker kan met bijv een 10mm oculair 250x vergroten. ALs je een barlow lens er tussen zet zal deze dit verdubbellen naar 500x. Dit is erg aan de hoge kant en je loopt het risico dat dit ten koste gaat van het detail nivo. Zo rond de 400x a 350x is een goede waarde blijkt uit mijn ervaring.

Succes. Als je nog vragen hebt kun je ze ook eens stellen aan een van de vele volkssterrenwachten en stichtingen.

Kijk ook eens op www.dekoepel.nl of op http://sterrenwachtalmere.nl

Gebruikersavatar
Berichten: 367

Re: lenzen

Een vuistregel voor een zinvolle maximale vergroting is 2 maal de diameter van de opening van je telescoop. Dus heeft je telescoop een hoofdspiegel van 150mm. kun je maximaal tot een vergroting van 300x gaan.

Verder uitvergroten kán wel maar levert geen detailwinst meer op.

Overigens is dit geen ijzeren wet. Een beetje experimenteren kan daarom geen kwaad. Bij een contrastrijk object en een goede seeing overtreedt ik de vuistregel wel eens. :shock:
Living on Earth can be expensive, but it does include a free trip around the sun.

Gebruikersavatar
Berichten: 481

Re: lenzen

AmazingSPACE schreef:IK HEB EEN TELESCOOP sorry voor de caps merk meade brandpunt 2500

254 ik zie het planeet jupiter heel erg klein Dus heb ik een andere oculair nodig ofzo? zo ja wat voor sterkte ik heb er heel weinig verstand van. moet de oculair hoger wezen of lager dan mijn standaard 26mm

Alvast bedankt
Vreemd, ik heb nét Jupiter met mijn webcam gefotografeert.

Met een oude camerao-bjectief van 750/450. primair brandpunt.

Afbeelding

Jupiter is toch goed te zien? Dit vanuit mijn studeerkamer door het raam.

Wel heb ik Registax gebruikt om e.e.a. op te waarderen.
Het leuke van rondzwerven is dat je nooit buiten spel kan staan.

(Charles m. Schulz, Snoopy's wijze waarheden. 1984)

Reageer