Leuke cursussen/mini-opleidingen (zelfstudie)

Moderator: Rhiannon

Reageer
Berichten: 3

Leuke cursussen/mini-opleidingen (zelfstudie)

Ik ben niet nieuw op het Wetenschapsforum, ik heb hier ooit onder een andere naam gereageerd. Dit was mijn echte naam, en ik post deze reactie graag anoniem. Er wordt nou eenmaal vaak op namen gegoogled en ik voel dit toch aan als iets wat privé is.

Ik zit op dit moment in de 3e klas van de middelbare school. Op dit moment gymnasium. Ik sta voor enkele vakken gemiddeld, een enkeling goed en een enkeling slecht. Ik heb echt nog wat moeten werken om over te kunnen naar het volgende jaar.

Maar, hoewel dit hooghartig kan klinken, ik vind het echt niet moeilijk. Als ik af en toe wat zou stampen kan ik gemakkelijk voortreffelijk staan. Ik heb de motivatie echter niet en zoek mijn uitdaging liever in andere dingen. Ik houd van lezen en werken op de computer, wat beide nooit slecht kan zijn voor je ontwikkeling.

Ik run op dit moment enkele websites (als bijbaan voor de inkomsten, als hobby voor de uitdaging). Ik moet echter minder gaan computeren i.v.m. klachten aan mijn polsen. Die moeten meer rust hebben om ze gezond te houden.

Enkel lezen is mij (om als belangrijk tijdverdrijf te hebben) te passief. Ik wil niet dat ik mezelf enkel entertain met literatuur. Ik wil ervan leren en mijn kennis bijspijkeren. En gewone literatuur is daar toch niet echt geschikt voor (het is geen leermateriaal).

Hoewel je nu misschien een beetje een beeld van me hebt als een hooghartig, té ambitieus en brutaal ventje kan ik je vertellen dat dat toch best meevalt :D en ik me vooral verder wil ontplooien.

Nu ben ik met enkele minicursussen bezig op http://www.opener.ou.nl/, van de Open Universiteit. Ik vermaak me daar echt goed mee. Ik zoek echter ook iets waarmee ik toch erkenning, een certificaat kan behalen. Ik moet bekennen dat ik redelijk eerzuchtig ben en ik in die behoefte goed kan voorzien d.m.v. prestigieuze papiertjes (wat het al snel zijn wanneer je scholier bent en zoiets doet). Ik ben te bang dat de langere/betaalde cursussen van de Open Universiteit toch op een te hoog niveau liggen. Als het al niet is omdat ik pas over vier jaar zou gaan studeren, dan wel omdat ik gewoon niet geleerd heb om te studeren met dergelijke stof.

Nu dus mijn vraag aan jullie: hebben jullie nog cursussen (zelfstudie) waarbij een leuk certificaat te behalen is (bijv. door middel van een toets op locatie)? Gewoon interessante stof, waar je altijd nog wat aan kan hebben?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Leuke cursussen/mini-opleidingen (zelfstudie)

Enkel lezen is mij (om als belangrijk tijdverdrijf te hebben) te passief. Ik wil niet dat ik mezelf enkel entertain met literatuur. Ik wil ervan leren en mijn kennis bijspijkeren. En gewone literatuur is daar toch niet echt geschikt voor (het is geen leermateriaal).
Het kan je echter een voor een jonge vent onschatbaar inzicht in de menselijke psyche geven, en geeft je een woordenschat en een taalvermogen dat altijd indruk maakt en in deze maatschappij schaarser en schaarser wordt.
en ik me vooral verder wil ontplooien.
Heeft je school geen mogelijkheden daartoe in de vorm van extra modules of zo?
Nu ben ik met enkele minicursussen bezig op http://www.opener.ou.nl/, van de Open Universiteit. Ik vermaak me daar echt goed mee. Ik zoek echter ook iets waarmee ik toch erkenning, een certificaat kan behalen.


Certificaten zijn niet het enige van waarde op een CV. Als je als scholier/student op je CV dingen hebt staan als (om een paar simpel lijkende zijstraten te noemen) lid van leerlingenraad, huiswerkbegeleiding/bijles, jeugdbestuurslid van de judoclub, een of ander welzijnswerk, noem maar een hele ris mogelijke organisatorische en sociale 'ervaringen', is dat vaak meer waard dan een certificaat van een of andere studie.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 3

Re: Leuke cursussen/mini-opleidingen (zelfstudie)

Het kan je echter een voor een jonge vent onschatbaar inzicht in de menselijke psyche geven, en geeft je een woordenschat en een taalvermogen dat altijd indruk maakt en in deze maatschappij schaarser en schaarser wordt.
Daarom lees ik ook erg veel. Het geeft me echter geen voldoening om enkel, passief, te lezen.
Heeft je school geen mogelijkheden daartoe in de vorm van extra modules of zo?
Voorzover ik weet niet. Daarnaast zoek ik ook iets wat ik lekker solitair kan uitvogelen en geen extra lesuren.
Certificaten zijn niet het enige van waarde op een CV. Als je als scholier/student op je CV dingen hebt staan als (om een paar simpel lijkende zijstraten te noemen) lid van leerlingenraad, huiswerkbegeleiding/bijles, jeugdbestuurslid van de judoclub, een of ander welzijnswerk, noem maar een hele ris mogelijke organisatorische en sociale 'ervaringen', is dat vaak meer waard dan een certificaat van een of andere studie.
Het gaat me niet om CV building. Ik haal persoonlijk voldoening uit erkenning, dat heeft niets met mijn - toekomstig - CV van doen.

Hoewel ik je wil bedanken voor je antwoord, is het volgensmij niet heel erg duidelijk: ik zoek geen alternatieven, ik zoek cursussen.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.556

Re: Leuke cursussen/mini-opleidingen (zelfstudie)

Waar ligt je interesse? Wiskunde, natuurkunde, geschiedenis, talen, filosofie, enz. Zoek je cursussen waarmee je theoretische kennis opdoet? Kun je iets concreter/specifieker zijn?
Never express yourself more clearly than you think.

- Niels Bohr -

Berichten: 3

Re: Leuke cursussen/mini-opleidingen (zelfstudie)

Waar ligt je interesse? Wiskunde, natuurkunde, geschiedenis, talen, filosofie, enz. Zoek je cursussen waarmee je theoretische kennis opdoet? Kun je iets concreter/specifieker zijn?
Ik had me iets meer moeten verduidelijken inderdaad. Ik ben een echte alfa. Wat me dus interesseert zijn onderwerpen die iets te maken hebben met de maatschappij en de mensen daarin: geschiedenis, politiek, psychologie, filosofie, enzovoort.

Op dit moment doe ik de cursus Interesse in recht. Hoewel talen ook wel onder alfa vallen, trekt me dat nu niet heel erg aan. Ik volg op school immers al Nederlands, Frans, Duits, Engels, Latijn en Grieks.

Reageer