Sproeier op hydrofoor werkt niet.

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 2

Sproeier op hydrofoor werkt niet.

Ik zit met een probleem wat ik niet snap. Ik heb een grondwaterpomp geinstalleerd (hydrofoor). De

pomp lijkt het goed te doen, indien ik de kraan open zet dan komt er continue genoeg water uit de kraan. Indien

ik de kraan dicht doe dan bouwt de hydrofoor druk op tot 3 bar en dan slaat ie af. Zover lijkt alles goed en te verklaren.

Het probleem ontstaat als ik een boogsproeier van een bekend merk met een normale tuinslag van 10 m aansluit. Er komt nauwlijks water uit de sproeier. De manometer bij de pomp geeft nog steeds 3 bar aan. Het lijkt erop dat de slang en sproeier voor te veel drukverlies zorgen. Echter voorheen had ik dezelfde sproeier en slang aangesloten op een (huis)kraan verbonden met een tyleen slang 16mm van 15 m lengte en daar werkte de sproeier goed. Aangezien ik begrepen heb dat huisinstallaties in het algemeen een druk hebben lager dan 3 bar snap ik er niks meer van. Behalve dat manometer op de pomp geen goede waarde aangeeft. Oh ja de druk op de ketel is 1.5 bar (volgens boekje van de pomp).

Waar moet ik het probleem zoeken?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: Sproeier op hydrofoor werkt niet.

Mijn eerste gedachte is bij het pompje. Dat lijkt zo te zien wél in staat om voldoende debiet te leveren zonder veel druk, of anders voldoende druk zonder noemenswaardig debiet, maar niet een voldoende debiet bij een redelijke druk.

Bij dat pompje is toevallig ook geen pompkarakteristiek bijgeleverd zeker (dwz een grafiek waarin de druk p is uitgezet tegen het debiet Q) ?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 2

Re: Sproeier op hydrofoor werkt niet.

Hallo Jan,

Ik ben er net achter gekomen wat het is. In de boogsproeier zit een zeefje, daar zaten wat kleine steentjes voor, door de hogere druk van de pomp i.v.m. de huiskraan blokkeerde het filter. Toen ik het filter schoon heb gemaakt functioneerde alles goed. Bedankt voor je reactie.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: Sproeier op hydrofoor werkt niet.

nillesen_m schreef:Hallo Jan,

Ik ben er net achter gekomen wat het is. In de boogsproeier zit een zeefje, daar zaten wat kleine steentjes voor, door de hogere druk van de pomp i.v.m. de huiskraan blokkeerde het filter. Toen ik het filter schoon heb gemaakt functioneerde alles goed. Bedankt voor je reactie.
:D :P
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer