Springen naar inhoud

Ionenkanalen: chloorinflux/efflux

• Log in om te kunnen reageren

Giulia

Giulia

• >25 berichten
  • 69 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 08 juni 2008 - 16:10

Hoi! Ik heb een vraagje over ionenkanalen.
Bij cholera wordt door permanente activatie van een G-eiwit een Cl- kanaal geopend en is er een continue efflux van Cl-(gevolgd door K+ efflux en water -> waterige diarree).
Nu vergelijk ik dit even met de GABAreceptor: als een ligand op een GABAR bindt en hierdoor een Cl- kanaal geopend wordt, is er een influx van Cl-. Kan iemand dit verklaren? Ik dacht dat in beide gevallen de celpotentiaal rond -80mV ligt en dat de Cl- flux passief gebeurt, of is dit niet zo?
Hopelijk is mijn vraag niet te specifiek.
Alvast bedankt!
Julie

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

anusthesist

anusthesist

• >5k berichten
  • 5820 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 05 juli 2008 - 20:32

Hoi! Ik heb een vraagje over ionenkanalen.
Bij cholera wordt door permanente activatie van een G-eiwit een Cl- kanaal geopend en is er een continue efflux van Cl-(gevolgd door K+ efflux en water -> waterige diarree).
Nu vergelijk ik dit even met de GABAreceptor: als een ligand op een GABAR bindt en hierdoor een Cl- kanaal geopend wordt, is er een influx van Cl-. Kan iemand dit verklaren? Ik dacht dat in beide gevallen de celpotentiaal rond -80mV ligt en dat de Cl- flux passief gebeurt, of is dit niet zo?
Hopelijk is mijn vraag niet te specifiek.
Alvast bedankt!
Julie

Het zijn gewoon andere mechanismen

In de darm:

Cl- absorptie vindt plaats in de villi. Na+ gaat passief de cel in doordat de intracellulaire concentratie laag is.
Cl- gaat erachter aan door de elektronegativiteit. Dit gebeurt dus passief.
Cl- secretie vindt plaats in de crypten. Dit gebeurt dus actief.

In de zenuw:

Buiten de cel (soma) is de concentratie Cl- hoger dan in de cel. Bij openen van de Cl-kanalen
gaat Cl- de cel IN. Dit gebeurt dus passief.

Choleratoxinen hebben hun effect in de crypten en dus op de -normaliter- actieve transport van Cl- uit de cel, en niet
op het passieve transport in de villi.

Veranderd door anusthesist, 05 juli 2008 - 20:39

That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures