Moeten bouwvakkers werken tot hun dood?

Moderator: Rhiannon

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Gebruikersavatar
Berichten: 391

Moeten bouwvakkers werken tot hun dood?

Het gaat mij om de plannen van het kabinet om iedereen door te laten werken tot de 67 jarige leeftijd.

Bij bouwvakkers wordt deze leeftijd minder snel gehaald dan iemand die een minder zwaar beroep heeft.

Door deze plannen en met de nagenoemde wetenschap zou de motivatie om voor deze beroepsgroep te kiezen drastisch kunnen dalen.

De reden zal zijn:Ikwil niet werken tot mijn dood.

Geeft het kabinet nog redenen om de bouwers die Nederland rijk is te motiveren?

Gebruikersavatar
Berichten: 17.659

Re: Moeten bouwvakkers werken tot hun dood?

Er is een verschil tussen wat de overheid als pensioenleeftijd kent en wat in diverse CAO's is opgenomen. De overheid heeft bepaald dat mensen vanaf hun 65e een AOW-uitkering krijgen. Maar als in je CAO is geregeld dat je eerder met pensioen kunt, dan kan dat ook en heeft de overheid daar niets over te zeggen. Voor bouwvakkers is logischerwijs een dergelijke bepaling opgenomen; na 40 jaar gewerkt te hebben kunnen ze met pensioen. Ook kun je nog eerder stoppen als je van tevoren spaart. Zie de korte versie van de CAO-bouw, pagina's 52 en 53.
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: Moeten bouwvakkers werken tot hun dood?

Cijfers, cijfers, cijfers. Niet elke bouwvakker werkt tot zijn dood. Sommige leven lang. Als je niet met statistiek komt ben je natuurlijk maar wat aan het zeggen.

Gebruikersavatar
Berichten: 773

Re: Moeten bouwvakkers werken tot hun dood?

Of je nou door moet werken tot die leeftijd of niet, als je als bouwvakker de 67 toch meestal niet haalt vind ik dat zoiezo een reden om dat beroep niet te kiezen. Al geloof ik er niet veel van, idd: kom eens met cijfers?
To boldly go where I`ve never been before



Be nice to nerds, chances are you`ll end up working for one

Gebruikersavatar
Berichten: 391

Re: Moeten bouwvakkers werken tot hun dood?

Of je nou door moet werken tot die leeftijd of niet, als je als bouwvakker de 67 toch meestal niet haalt vind ik dat zoiezo een reden om dat beroep niet te kiezen. Al geloof ik er niet veel van, idd: kom eens met cijfers?
Tja daar vraagt u mij wat...Cijfers op zich zoals een onderzoeksresultaat heb ik niet,ik lees in het krantje van de bond wie de bond hebben verlaten er zijn erbij die dus zijn overleden.

Wat mij opvalt is dat van de bouwafdeling de leeftijd van sterven laag is;daar komt nog bij dat deze beroepsgroep wat vaker in de krant staat vanwege een bedrijfsongeval dan gemiddeld.

Ik wil wel proberen om met cijfers te komen,dan graag wat geduld.

Gebruikersavatar
Berichten: 17.659

Re: Moeten bouwvakkers werken tot hun dood?

Tja daar vraagt u mij wat...Cijfers op zich zoals een onderzoeksresultaat heb ik niet,ik lees in het krantje van de bond wie de bond hebben verlaten er zijn erbij die dus zijn overleden.
Da's op zich niet bijzonder; er zijn duizenden mensen lid van die bond, waarbij er ook nog een scheve verhouding is v.w.b. de leeftijdspreiding: jonge mensen zijn naar verhouding veel minder lid van een vakbond dan ouderen. En als ik dan kijk naar mijn bedrijf, ± 2200 werknemers, komt daar ook regelmatig een bericht dat er mensen overlijden.
Wat mij opvalt is dat van de bouwafdeling de leeftijd van sterven laag is;daar komt nog bij dat deze beroepsgroep wat vaker in de krant staat vanwege een bedrijfsongeval dan gemiddeld.
Dat laatste is niet meer dan logisch: en de bouw loop je nu eenmaal meer risico dan op kantoor. En dat kun je ook doortrekken naar de leeftijd van sterven.

Mocht je trouwens cijfers willen zoeken: www.cbs.nl is een goede bron.
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Gebruikersavatar
Berichten: 391

Re: Moeten bouwvakkers werken tot hun dood?

Mocht je trouwens cijfers willen zoeken: www.cbs.nl is een goede bron.

[/quote]

Er staat inderdaad....bleek het hoogst onder bouwvakkers (aandeel 16 procent van de totale sterfte).

Gebruikersavatar
Berichten: 17.659

Re: Moeten bouwvakkers werken tot hun dood?

CBS heeft een grote database... Zou je even een specifieke link willen geven naar je bron?
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: Moeten bouwvakkers werken tot hun dood?

Ik denk dat inderdaad de vraag is of je bouwvakkers dezelfde handeling kan geven als brandweerman of militair. Dit zijn beroepen die een hoeveelheid gevaar (voor het leven) met zich meebrengen en die dus eerder van een pensioen mogen genieten.

Het is echter maar de vraag of dat ook voor bouwvakkers mag gelden. Als ze zich aan de arbo regels houden, dan lopen ze niet meer gevaar dan andere banen zoals een magazijnwerker of chauffeur.

Ik ken ook echter genoeg mensen die tussen hun 20ste en 30ste zo hard hebben gewerkt dat hun knie of rug het heeft begeven voordat ze 40 zijn. Ik heb het dan over tegelzetters en stucadeurs respectievelijk. Zij houden zich niet aan de arbo en werken veelste veel uren, zo kunnen ze meer geld verdienen, het is verslavend.

Er is echter niet echt een gevaar voor het leven, ze redden geen mensen en bevinden zich niet in een situatie waarin mensen ze willen opblazen.

Gebruikersavatar
Berichten: 391

Re: Moeten bouwvakkers werken tot hun dood?

HOI,hier ben ik weer,mijn monitor had het begeven;dus maar weer een nieuwe
CBS heeft een grote database... Zou je even een specifieke link willen geven naar je bron?
Ger,ik heb de info van Toen en nu via cbs;een link copieëren moet ik nog eens leren.

Gebruikersavatar
Berichten: 391

Re: Moeten bouwvakkers werken tot hun dood?

DePurpereWolf schreef:Ik denk dat inderdaad de vraag is of je bouwvakkers dezelfde handeling kan geven als brandweerman of militair. Dit zijn beroepen die een hoeveelheid gevaar (voor het leven) met zich meebrengen en die dus eerder van een pensioen mogen genieten.

Het is echter maar de vraag of dat ook voor bouwvakkers mag gelden. Als ze zich aan de arbo regels houden, dan lopen ze niet meer gevaar dan andere banen zoals een magazijnwerker of chauffeur.

Ik ken ook echter genoeg mensen die tussen hun 20ste en 30ste zo hard hebben gewerkt dat hun knie of rug het heeft begeven voordat ze 40 zijn. Ik heb het dan over tegelzetters en stucadeurs respectievelijk. Zij houden zich niet aan de arbo en werken veelste veel uren, zo kunnen ze meer geld verdienen, het is verslavend.

Er is echter niet echt een gevaar voor het leven, ze redden geen mensen en bevinden zich niet in een situatie waarin mensen ze willen opblazen.
Is het eerlijk om militairen en de brandweer met bouwers te vergelijken?

Militairen kunnen soms op hun 45ste met (een riant) pensioen.

U heeft inderdaad gelijk wat betreft het zich kapot werken daar heb ik wel staaltjes van gezien.

Ook hier is de levens verwachting vaak lager;want iemand die niks meer kan doen loopt op den duur grote gezondheidsrisico's door weinig lichaamsbeweging.

Het gevaar voor eigen leven is een niet grote maar wel constante factor in de bouw(kankerverwekkende stoffen,Brand-en explosiegevaar,valbescherming,vluchtige stoffen) het verplicht dragen van een helm wijst al op een latent aanwezig risico.;een bouwvakker is verplicht om een VCA-diploma te hebben en zijn baas moet hierin een certificering hebben.

Tja,of veel werken verslavend is... ik moet toegeven dat het mij wel eens een kick gaf om een zekere klus binnen een bepaalde tijd te klaren.

Daarna kon ik in het weekend vaak niets anders dan revalideren.

Gebruikersavatar
Berichten: 17.659

Re: Moeten bouwvakkers werken tot hun dood?

Deze dus. En dat vind ik niet echt een relevante bron voor deze discussie. Het gaat immers over 1912-1965. En als je dan jouw uit het verband gerukte citaat als geheel beschouwd, is het totaal zinloos:
(gaat over 1965, Ger)

De sterfte aan longkanker – 12,5 procent van de totale sterfte – bleek het hoogst onder bouwvakkers (aandeel 16 procent) en bedrijfshoofden (uitgezonderd de landbouw), het laagst onder mijnwerkers (6 procent), landarbeiders (8 procent), boeren (9 procent) en vrije beroepen (9 procent).
Het gaat dus over sterfte aan longkanker in 1965 waarbij bedrijfshoofden even hoog scoorden.

Als je verder het artikel bekijkt, zie je ook dat het gaat om het beroep dat laatst geregistreerd was en men in die tijd eenvoudig van beroep wisselde (ene jaar barbier, volgende jaar caféhouder). Het cijfer is dus zeer onbetrouwbaar. Daarbij is het ook nog eens zo dat de bouw anno 2008 een veel veiliger plaats is dan anno 1965. De veiligheidseisen zijn stukken strenger en om het werk uit te mogen voeren moet je een speciale opleiding (VCA) hebben gedaan, iets dat je regelmatig moet herhalen.
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Gebruikersavatar
Berichten: 391

Re: Moeten bouwvakkers werken tot hun dood?

Ger schreef:Deze dus. En dat vind ik niet echt een relevante bron voor deze discussie. Het gaat immers over 1912-1965. En als je dan jouw uit het verband gerukte citaat als geheel beschouwd, is het totaal zinloos:

Het gaat dus over sterfte aan longkanker in 1965 waarbij bedrijfshoofden even hoog scoorden.

Als je verder het artikel bekijkt, zie je ook dat het gaat om het beroep dat laatst geregistreerd was en men in die tijd eenvoudig van beroep wisselde (ene jaar barbier, volgende jaar caféhouder). Het cijfer is dus zeer onbetrouwbaar. Daarbij is het ook nog eens zo dat de bouw anno 2008 een veel veiliger plaats is dan anno 1965. De veiligheidseisen zijn stukken strenger en om het werk uit te mogen voeren moet je een speciale opleiding (VCA) hebben gedaan, iets dat je regelmatig moet herhalen.
Ger, u heeft gelijk ik zal met meer relevant materiaal moeten komen én ik denk ook met een beroepsgroep waar de levensverwachting het hoogst is om tot een beter vergelijk te kunnen komen.

Morgen meer?

Gebruikersavatar
Berichten: 391

Re: Moeten bouwvakkers werken tot hun dood?

Ger schreef:En als je dan jouw uit het verband gerukte citaat als geheel beschouwd, is het totaal zinloos:

Het gaat dus over sterfte aan longkanker in 1965 waarbij bedrijfshoofden even hoog scoorden.
Ger,ik heb gegoogled en typde ,,bouwvakkers overleden,, in,daar staat aardig wat op de eerste 9 van de 130.000 pagina's.

Met name pagina 33,49,70 en 89 zijn duidelijk.

---

Bij,,ambtenaar overleden,,staat eigenlijk weinig over het doodgaan tijdens het werk(aantal pagna's73500);alleen de berichtgeving over brandweer en de laatste tijd over uitgezonden militairen springt eruit.

Opvallend is dat veel pagina's over hun pensioenrechten gewag maken.

De motivatie om jonge mensen in de bouw naar werk te laten zoeken zou dus gelijk kunnen zijn aan die van

een jonge aspirant-militairof -brandweerman/vrouw.

Er is duidelijk verschil.

Gebruikersavatar
Berichten: 17.659

Re: Moeten bouwvakkers werken tot hun dood?

Kom alsjeblieft eens met een directe link naar artikelen, want hier kunnen we niets mee. Een link kopiëren is heel simpel: rechter muisknop op de link --> snelkoppeling kopiëren (of copy shortcut).
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Reageer