Berekenen kabelsectie motor

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 450

Berekenen kabelsectie motor

Hallo,

Een elektromotor kan tot 6 maal zijn nominale stroom trekken bij aanloop. Hoe wordt hier rekening mee gehouden in de berekening van de sectie van de kabels? Het lijkt mij absurd om de kabel 6 keer zwaarder uit te voeren dan dat nominaal nodig is. Of wordt dit in de praktijk juist wel gedaan?

Bedankt

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Berekenen kabelsectie motor

Zolang de motor dat niet te lang hoeft te doen (aanloopstroom voeren) is dat toch zo'n probleem niet? En voor het geval dat er iets te lang dreigt te kunnen gaan duren zet je er een thermische veiligheid in of zo.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Berekenen kabelsectie motor

Normaal gesproken wordt bij de berekening van de kabeldoorsnede geen rekening gehouden met de aanloopstroom. Dat is een kwestie van seconden en dat overleeft die kabel wel. Daar komt bij dat een motor sowieso beveiligd moet worden door een thermische beveiligigng, en die neemt de kabel dan vanzelf mee.

Het enige waar je wel rekening mee moet houden is het spanningsverlies over de kabel tijdens aanloop. Dat geldt uiteraard bij relatief lange kabels. Hoe groter het spanningsverlies, hoe lager de spanning over de motor, en dat kan dan weer leiden tot een langer durende aanloop. En in extreme gevallen kan het zelfs maken dat de motor helemaal niet op toeren wil komen.

Gebruikersavatar
Berichten: 450

Re: Berekenen kabelsectie motor

Dat vermoeden had ik ook al. Ik dacht misschien dat hier bepaalde reglementen voor bestaan. Maar de kabel berekenen op de bedrijfsstroom van de motor is voldoende; Bedankt !

Reageer