[scheikunde] massapercentage

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 105

[scheikunde] massapercentage

Morgen heb ik een proefwerk scheikunde, en er is een vraag waar ik totaal niet uit kom. Je moet een aantal stappen zetten, maar ik snap totaal niet welke, en de logica erachter.. :P Dit is de vraag:

"De zure smaak van een bepaald soort citroenlimonade zonder prik wordt veroorzaakt door citroenzuur, een zuur waarvan 1 molecuul 3 H+ ionen kan afstaan. De molaire massa van citroenzuur is 192,0 g mol^-1.

Men kan het gehalte van citroenzuur in deze limonade bepalen voor middel van een titratie met natronloog.

Jos titreert 25.00 ml van deze limonade met 1.10 M natronloog. Voor deze titratie blijkt 30.20 ml natronloog nodig te zijn.

bereken het massapercentage citroenzuur in deze limonade. Neem aan dat de dichtheid van de limonade 1.00 g ml^-1 is."

Nou, ik snap dit dus niet. Als iemand het wel snapt en het antwoord kan geven, kan diegene dan ook even goed uitleggen hoe je dit soort dingen moet oplossen :D ?

B.v.d.
Imagination is more important than knowledge - Albert Einstein

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: [scheikunde] massapercentage

Chillobillo schreef:"De zure smaak van een bepaald soort citroenlimonade zonder prik wordt veroorzaakt door citroenzuur, een zuur waarvan 1 molecuul 3 H+ ionen kan afstaan. De molaire massa van citroenzuur is 192,0 g mol^-1.

Men kan het gehalte van citroenzuur in deze limonade bepalen voor middel van een titratie met natronloog.

Jos titreert 25.00 ml van deze limonade met 1.10 M natronloog. Voor deze titratie blijkt 30.20 ml natronloog nodig te zijn.

bereken het massapercentage citroenzuur in deze limonade. Neem aan dat de dichtheid van de limonade 1.00 g ml^-1 is."
  1. je gebruikt natronloog van 1,10 M, hoeveel mol is dat per liter? (1)
  2. aangezien je hiervan 30,20 ml gebruikt, hoeveel mol natronloog heb je gebruikt? (2)
  3. stel een reactievergelijking op. hoeveel mol NaOH heb je nodig voor 1 mol citroenzuur? (3)
  4. aangezien je (2) mol NaOh gebruikte, hoeveel mol citroenzuur was er dus? (4)
  5. er zat dus (4) mol citroenzuur in, en de molmassa is 192 g/mol. Hoeveel gram citroenzuur is dat? (5)
  6. er was 25 ml limonade, met een dichtheid van 1,0 g/ml. Hoeveel g limonade was dat ? (6)
  7. als er (5) g citroenzuur in (6) g limonade zit, wat is dan eht massapercentage citroenzuur? (7 en einde :D )
methode van oplossen: als je niet ziet wat er gebeurt wordt eht lastig. Dan heb je alleen houvast aan de eenheden als mol/l, g/mol, g/ml e.d. om uiteindelijk toe te rekenen naar g/g (de eenheid van je eindantwoord)

Blijf vooral met je eenheden erbij rekenen, en snap dat als je mol/l vermenigvuldigt met g/mol, dat je dan g/l overhoudt. En als je dan niet ziet wat je moet doen, reken dan eens wat links en rechts en kijk of je daarmee vooruitkomt.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer