Ph-indicator bepalen

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 2

Ph-indicator bepalen

Voor scheikunde krijg ik een potje met een mengsel van twee vaste stoffen, NH4CL en NaNO3. Ik moet bepalen hoeveel procent er van elke stof in zit d.m.v. een titratie.

Hiervoor moeten we dus eerst ongeveer één gram van dit mengsel oplossen in water (met behulp van een maatkolf), en vervolgens titreren we deze oplossing met NaOH. Ik heb uitgedvonden dat de NO3 een zwakke base is die niet gauw zal reageren, en dus zal de NH4+ reageren met de OH- wanneer we titreren.

Deze reactie ontstaat er dus:

NH4+ + OH- → NH3 + H2O

Nu weet ik dat NH3 een zwakke base is dus dat als alle NH4+ gereageerd heeft de oplossing basisch zal zijn (er vanuit gaand dat NO3 niet reageert). Maar hoe kan ik nu precies bereken welke indicator ik moet gebruiken om aan te geven wanneer alle NH4+ heeft gereageerd?

Mijn docent zei namelijk dat je moest beredeneren of berekenen welke indicator je zou moeten gebruiken. Ik kan beredeneren dat die in basisch gebied zal zitten, maar er zijn vele indicatoren die hun omslagpunt in basisch gebied hebben. Weet iemand hoe je dit kan berekenen of preciezer kan bepalen?

groetjes

Gebruikersavatar
Berichten: 10.563

Re: Ph-indicator bepalen

Dit past beter in het huiswerkforum en is daarom verplaatst.

Stel: De oplossing die je maakt bevat 0,1 mol/l NH4Cl. In het equivalentiepunt (EP) is alle NH4+ omgezet in NH3. Verder zit er nog Na+, Cl]sup]-[/sup] en NO3- in je oplossing, maar die dragen niet bij aan de pH.

Feitelijk heb je in je EP dan dus een oplossing van 0.1 mol/l NH3. De pH daarvan kun je - als het goed is - berekenen. Nu zal na het bereiken van het EP de pH ineens enorm sterk stijgen bij het toevoegen van de volgende druppel. Dat is het omslagpunt dat je ziet. Je zult er dus voor moeten zorgen dat je indicator pas omslaat bij die pH.

Op internet en in tabellenboeken vind je gegevens over omslagtrajecten van indicatoren. Het makkelijkste is om een indicator te nemen waarvan het begin van het omslagtraject, de onderste pH-waarde, net iets boven de (theoretische) pH in het EP ligt.

Nu weet je natuurlijk niet precies wat de concentratie van je oplossing zal zijn, en dus ook niet wat de pH zal zijn. Maar je kunt een goede inschatting maken. Als je bijvoorbeeld 1 gram afweegt, dan kan dat nooit meer dan zo'n 20 mmol NH4Cl bevatten. Je kunt dus berekenen wat de pH hooguit zal kunnen zijn in het EP, en aan de hand daarvan je indicator kiezen.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Gebruikersavatar
Berichten: 2

Re: Ph-indicator bepalen

Heey, bedankt ik snap het! :D

sorry dat ik het op de verkeerde plek had neergezet, ben nog niet helemaal thuis op dit forum!

groetjes xx

Reageer