Springen naar inhoud

[natuurkunde] dynamica

• Log in om te kunnen reageren

Wussenbol

Wussenbol

• 0 - 25 berichten
  • 14 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 09 juni 2008 - 02:58

Gegroet,

Ik heb een bepaald probleem omtrent dit beginsel, dat ik blijkbaar niet volledig begrijp. Dit is nl. met twee vragen uit mijn leerboek.

Ze luiden als volgt:

Hoog aan het plafond van een gymnastiekzaal hangt een vaste katrol en daarover loopt een lang stevig touw waarvan beide uiteinden op de grond reiken. Op een paar meter boven de grond hangt aan elk touw een even zware jongen. Het gehele stelsel is aanvankelijk in rust.

1. De ene jongen begint zich aan het touw op te trekken, in de hoop hoger dan de andere te komen. Zal dit lukken? Verklaar.
2. Ze beginnen allebei te klimmen, maar de ene is niet zo'n handige klimmer als de andere. Wat zal er nu gebeuren?

en

Analoog aan de vorige vraag. Aan hetzelfde toestel als hiervoor hangt aan de ene kant een aapje van 3,5 kg, en aan de andere kant, 1 m hoger, een tros bananen van 3,5 kg. Het aapje begint te klimmen in de hoop de bananen te bereiken. Waar zal dit lukken?

Het derde beginsel van Newton slaat op de actie- en reactiekrachten op een object. Ik heb echter niet door hoe deze krachten zich in dit geval manifesteren.

Als een persoon zich optrekt dan trekt hij de andere persoon mede omhoog en daarom kan de persoon nooit hoger dan de andere komen. Als beide personen klimmen zullen ze nog steeds op dezelfde hoogte tegenover elkaar blijven, denk ik.
Bij de tweede vraag denk ik dat het gewicht van de tros bananen het aapje omhoog trekt totdat beide massa's op dezelfde hoogte komen te staan. Het aapje hoeft volgens mij niet eens te klimmen. Ik zou wel een duidelijkere verklaring willen voor dit probleem.

Voor beide problemen speelt de massa van het touw eventjes geen rol uiteraard.

Kan iemand mij hier gidsen en verbeteren indien ik fout zit?

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Wussenbol

Wussenbol

• 0 - 25 berichten
  • 14 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 09 juni 2008 - 05:05

Bij de tweede vraag denk ik dat het gewicht van de tros bananen het aapje omhoog trekt totdat beide massa's op dezelfde hoogte komen te staan. Het aapje hoeft volgens mij niet eens te klimmen.

Dit is opgelost nu ik vanzelf tot beter inzicht gekomen ben. Aangezien de massa van het touw verwaarloosbaar is hier, zijn de tros en het aapje op een hoogteverschil van 1 m relatief in balans. Hierdoor verandert er niets aan hun onderlinge positie. Indien het aapje klimt onstaat er een neerwaartse reactiekracht op het touw en wordt de tros aan de andere kant omhooggetrokken. Het aapje kan pas de tros bereiken wanneer die last bovenaan de katrol blokeert. Het aapje zal op dat moment dan 1 m van die katrol verwijderd zijn.

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44896 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 09 juni 2008 - 06:41

http://www.wetenscha...showtopic=46387
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures