Springen naar inhoud

Maximale versnelling spindel met motor


  • Log in om te kunnen reageren

#1

triac

    triac


  • 0 - 25 berichten
  • 3 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 09 juni 2008 - 09:41

Beste mechanica professionals

Ik zit met een probleem waar ik niet uit kom

Ik heb een vertikaal geplaatste spindel (sroef-as) met een plateau er aan vast met een last van 60[Kg}
Onder aan de spindel zit een gearbox (tandwielkast/vertraging) van 1:6 met daar aan een motor die het hele zaakje laat bewegen/versnellen

Hoe kan ik berekenen wat mijn maximale versnelling is met een bepaalde elektro-motor
Het probleem is dat de motor al een aardige kracht levert om het plateau (halve wegen) stil te houden (5 ampère)

Hoe kan ik bekekenen wat mijn maximale versnelling kan zijn?

Gegevens motor:

Stroom stilstand 5 [A]
Stroom continu 7,5 [A]
Stroom piek 10 [A] (1 sec)
Spanning afhankelijk van de stroom en RPM (back EMF)
Terug EMF bij 1000 rpm 7,2 [V]
Winding weerstand 0,68 [Ohm]
Torque constante 0,068 [ Nm/A ]

De totale massatraagheid van het systeem (spindel gearbox motor) is:

0,08811706 [Kg.m2]

Het gewicht van de te heffen massa: 60[Kg]


Ik zit een beetje te prutsen met de volgende formule:

M=I*C
M=J*a

Schets van de stroom:

* 10 [A]
* *
* *
* * 7,5 [A]
*
*
* 5 [A]


Alvast bedankt voor de uitleg

Mochten er nog vragen/onduidelijkheden zijn hoor ik dat natuurlijk graag

Mvg,

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

#2

klazon

    klazon


  • >5k berichten
  • 6607 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 09 juni 2008 - 10:45

Eén ding snap ik niet. Waarom kost het stroom om de zaak halverwege vast te houden? Een schroefspindel is toch zelfremmend? Of heeft deze spindel een grote spoed?

#3

triac

    triac


  • 0 - 25 berichten
  • 3 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 09 juni 2008 - 11:00

Hoi klazon,

Het geheel is inderdaad niet zelfremmend.

vandaar die 5 [A] om die 60 [Kg] om hoog te houden

ik wil dus versnellen met een stroom van 10 [A] tot ik op mijn rpm zit van 7,5 [A] en dan stoppen met versnellen en een constante snelheid (stroom) houden.

Mvg

#4

triac

    triac


  • 0 - 25 berichten
  • 3 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 09 juni 2008 - 14:14

Ik zie dat er genoeg mensen kijken maar niet reageren,
misschien een beetje teveel info.
hier een deel vraag

M=I*C=5*0.068=0.34 [Nm]
a=M/J=0.34/0.08811706=3.86 rad/sec = 0.61 rpm/s^2

dit is voor 10 ampere (10 max - 5 in rust)

M=I*C=2.5*0.068=0.0.17 [Nm]
a=M/J=0.17/0.08811706=1.93 rad/sec = 0.31 rpm/s^2

dit is voor 7,5 ampere (7,5 - 5 in rust)

hoe weet ik na hoeveel tijd ik moet overschakelen van 10 A naar 7,5 A ??
anders gezet ik wil snel versnellen met een stroom van 10 A als hij bij zijn toerental van 7,5 A is moet hij overschakelen naar 7,5 A ??


Mvg

#5

klazon

    klazon


  • >5k berichten
  • 6607 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 09 juni 2008 - 15:24

Er is inderdaad een heleboel info, maar volgens mij mist er nog iets.
Het lijkt me wel belangrijk om te weten wat de spoed van de spindel is.
En je geeft een massatraagheid voor het hele systeem. Maar kan dat wel? Je hebt nl. twee assen met verschillend toerental. Leg eens uit hoe je dan aan een gecombineerde massatraagheid komt.





0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures