Springen naar inhoud

Glazen bol met luchtbel

• Log in om te kunnen reageren

prosperke

prosperke

• 0 - 25 berichten
  • 21 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 09 juni 2008 - 10:35

hier heb ik nog een moeilijke opgave die ik niet aan kan. Een glazen bol met diameter 2cm bevat een kleine luchtbel op een afstand van 0,5cm tot het middelpunt. Bereken plaats en vergroting van het beeld van de bel voor iemand die kijkt in n van de twee richtingen door de middelpunten van de bel en van de bol. De brekingsincex van glas is 1,50.

Antwoord: -0,4cm en 1,2 of -2cm en 2

ik weet dat de formule de volgende is, ik weet niet of er nog andere nodig zijn,

n1/v = n2/b=n2-n1/R (r is kromtestraal) maar hiermee kan ik niet verder waand ik heb geen plaats gekregen waar het voorwerp zich bevind. iemand een id?

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44825 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 09 juni 2008 - 15:20

ik heb geen plaats gekregen waar het voorwerp zich bevind. iemand een id?

afhankelijk van hoe je door de knikker kijkt 0,5 cm vr of 0,5 cm chter het middelpunt van de knikker. En voor beide gevallen moet je de schijnbare plaats (beeld) n de schijnbare grootte(vergroting) uitrekenen. Dt staat in de opgave. Lees maar eens goed.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Ger

Ger

• >5k berichten
  • 16444 berichten
  • Technicus

Geplaatst op 09 juni 2008 - 15:22

Dit onderwerp past beter in het huiswerkforum en is daarom verplaatst.
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures