Precessie van de aardas

Moderators: Michel Uphoff, jkien

Gebruikersavatar
Berichten: 3.112

Precessie van de aardas

De as van de aarde beschrijft in 26 duizend jaar een kegel. Dat is de precessie van de aardas.

Daarbij blijft de hoek met de ecliptica constant, namelijk (90 - 23,5)°

Loodrecht op de precessiebeweging 'trilt' de as met een periode van 18,6 jaar. Hierdoor verandert de hoek met de ecliptica wel.

Voor de duidelijkheid,zie.

Het genoemde kegelvlak is dan een kegelvormige golfplaat, of zoiets.

Nu het probleem. Ik lees nog al eens, dat de precessie invloed zou hebben op ons klimaat. Naar mijn mening is dat onzin.

Wel zou de nutatie een (gering) periodiek effect kunnen veroorzaken, dacht ik zo.

Als ik het fout zou hebben, kan iemand mij dan uit de droom helpen?

N.B. Het gaat me niet om andere effecten.

Berichten: 7

Re: Precessie van de aardas

thermo1945:

Ik lees nog al eens, dat de precessie invloed zou hebben op ons klimaat. Naar mijn mening is dat onzin.

Wel zou de nutatie een (gering) periodiek effect kunnen veroorzaken, dacht ik zo.
De precessie van de aardas heeft volgens mij geen enkele invloed op ons klimaat. De stand van de aardas ten opzichte van de ecliptica veranderd namelijk niet, zoals thermo1945 al zei. Volgens mij is klimaatverandering door precessie van de aardas dus ook onzin.

Ook dat de nutatie enige verandering kan veroorzaken lijkt mij onwaarschijnlijk vanwege de zeer geringe veranderingen die de aardas daardoor ondervind (maximaal +/- 10 boogseconde afwijking)

Maar om eerlijk te zijn heb ik deze bewering nog nooit ergens gelezen.

Kan iemand misschien wat voorbeelden/artikelen laten zien?

Gebruikersavatar
Berichten: 3.112

Re: Precessie van de aardas

Kan iemand misschien wat voorbeelden/artikelen laten zien?
Voorbeelden 1, 2, 3 en 4

Ook het verschijnsel, dat de ellips (waarin de aarde beweegt) langzaam ronddraait waardoor je een rozetbaan krijgt, wordt precessie genoemd. Hiermee kan mogelijk verwarring bestaan. Maar in de voorbeelden wordt echt de precessie vd aardas genoemd.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.112

Re: Precessie van de aardas

Hier zie je een bericht uit de Volkskrant met twee fouten.

1) de precessieperiode is 26 duizend jaar en niet 21 duizend.

2) de precessie (hier tolbeweging genoemd) heeft in werkelijkheid geen invloed op klimaatveranderingen.

Kennelijk is het nodig elk artikel met een kritische blik te lezen, ook in een gerenommeerde krant.

Utrechters zien oeraarde tollen in bodem Wyoming

Van onze verslaggever Martijn van Calmthout Gepubliceerd op 19 juni 2008 17:07, bijgewerkt op 17:07

UTRECHT - Geologen van de Universiteit Utrecht hebben een klimaatcyclus met een periode van 21 duizend jaar ontdekt, die zich ongeveer 55 miljoen jaar geleden op aarde lange tijd heeft voorgedaan.

Dat schrijven ze donderdag in het tijdschrift Geology, naar aanleiding van onderzoek in een Amerikaanse bodemformatie in de staat Wyoming.

Tussen 60 en 50 miljoen jaar geleden waren, door natuurlijke oorzaak, CO2-concentraties net zo hoog als verwacht wordt voor de komende eeuwen wanneer alle fossiele brandstoffen worden verbrand.

Bovenop deze ‘broeikaswereld’ vond 55 miljoen jaar geleden een extra toename van CO2 plaats die het broeikaseffect nog verder versterkte en temperaturen van boven de 20 graden op de noordpool veroorzaakte.

Deze warme periode valt samen met de evolutie van vele moderne groepen zoogdieren, inclusief de moderne primaten, waartoe ook de mens behoort.

In de bestudeerde bodem zijn lagen van verschillend gekleurde gesteenten opgestapeld. Daarin worden ook fossielen van zoogdieren uit de periode gevonden.

Tot nog toe was onbekend waardoor de afwisselende sedimentlagen konden zijn ontstaan. Volgens een team met ondermeer Appy Sluys is een periodieke klimaatwisseling er de oorzaak van, die rechtstreeks samenhangt met de tolbeweging van de aarde in zijn baan om de zon.

Berichten: 4.502

Re: Precessie van de aardas

De precessiebeweging die nu ca. 25.800 jaren bedraagt zou vroeger - in de prehistorie- wel eens minder en dus 21000 jaar kunnen zijn geweest en idd. de oorzaak van de klimaatwisseling zijn.

In 1884 berekende Flammarion een precessie van 25765 jaren en een zg 7e beweging van de aarde (veroorzaakt door de aantrekking van de planeten) ,waardoor het perihelium ( het punt van de baan van de aarde,dat het dichtst bij de zon is) een periode doormaakt van 21000 jaren.

En die periode werd toen verondersteld als oorzaak van wijziging in de verdeling van het vasteland over de aardbol;is dat het moderne verhaal van ijskappen smelten en hoogwater bij onze lage landen?

En die 21000 jaren zouden dus kloppen met het getoonde Amerik.verslag!

Mogelijk is de massa van onze aarde sinds 55 miljoen jaar gewijzigd (wrs.meer of mogelijk minder),waardoor de precessie zich aanpaste? :D

Gebruikersavatar
Berichten: 3.112

Re: Precessie van de aardas

En die 21000 jaren zouden dus kloppen met het getoonde Amerik.verslag!
Ik begrijp je en kan het met je eens zijn, maar in het artikel staat onderaan toch echt:
Volgens een team met ondermeer Appy Sluys is een periodieke klimaatwisseling er de oorzaak van, die rechtstreeks samenhangt met de tolbeweging van de aarde in zijn baan om de zon.

Berichten: 4.502

Re: Precessie van de aardas

Maar hij (Appy)doelde dus op de sedimentlagen en mijn opmerking hield alleen verband met de koppeling tolbeweging en klimaatwisseling,welke reeds vroeger werd geconstateerd:

Tot nog toe was onbekend waardoor de afwisselende sedimentlagen konden zijn ontstaan. Volgens een team met ondermeer Appy Sluys is een periodieke klimaatwisseling er de oorzaak van, die rechtstreeks samenhangt met de tolbeweging van de aarde in zijn baan om de zon.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.112

Re: Precessie van de aardas

Tot nog toe was onbekend waardoor de afwisselende sedimentlagen konden zijn ontstaan. Volgens een team met ondermeer Appy Sluys is een periodieke klimaatwisseling er de oorzaak van, die rechtstreeks samenhangt met de tolbeweging van de aarde in zijn baan om de zon.
Maar dit is precies wat ik bestrijd. Begrijpen we elkaar niet goed?

Gebruikersavatar
Berichten: 689

Re: Precessie van de aardas

Ik ga even niet in op de discussie tussen oktagon en thermo, maar antwoord op de originele topicvraag.

Ook mij werd dit jaar nog aangeleerd dat de precessiebeweging het klimaat kan beïnvloeden, samen met de baan en de aardas met daarbij horende rotatie.
Wat is het effect van de periodieke verandering van de aardas op het klimaat (precessie)?



Periodieke veranderingen in de aardbaanparameters, waaronder precessie, triggeren ijstijden en interglacialen (Milancowitz theorie). Deze verstoringen werken geologisch gezien op betrekkelijk korte tijdschaal. Dit is echter lang in vergelijking met de tijdschaal (zo'n 100 tot 200 jaar) van het versterkte broeikaseffect, de effecten van de uitstoot van broeikasgassen door de mens. De verstoring van de stralingshuishouding door de toename van broeikasgassen is van dezelfde orde als die behorend bij de veranderingen van aardbaan parameters. Om deze reden kunnen we de precessie verwaarlozen bij studies naar de menselijke invloed op het klimaat. Overigens wordt bij paleo-klimatologisch onderzoek (ook op het KNMI) weldegelijk rekening gehouden met de veranderingen in aardbaan parameters
Bron.

Denis
"Her face shown like the sun that I strived to reach."

Berichten: 4.502

Re: Precessie van de aardas

Ik ben niet in discussie met Thermo over de sedimentlagen,maakte eerder een opmerking richting 21000 jaren nu en vroeger!

Gebruikersavatar
Berichten: 3.112

Re: Precessie van de aardas

Ook mij werd dit jaar nog aangeleerd dat de precessiebeweging het klimaat kan beïnvloeden, samen met de baan en de aardas met daarbij horende rotatie.
Uit het door jou aangehaalde artikel is het niet duidelijk of het over de tolbeweging van de aardas gaat over over de draaiing van de ellipsbaan van de aarde. De tweede kan inderdaad een periodiek effect op de geschiedenis van het klimaat hebben.

Gebruikersavatar
Berichten: 689

Re: Precessie van de aardas

Uit het door jou aangehaalde artikel is het niet duidelijk of het over de tolbeweging van de aardas gaat over over de draaiing van de ellipsbaan van de aarde. De tweede kan inderdaad een periodiek effect op de geschiedenis van het klimaat hebben.
Hoezo?

Dé vraag van je topic luidt: "Heeft de precessie enige invloed op ons klimaat?".

De eerste zin van mijn artikel luidt: "Periodieke veranderingen in de aardbaanparameters, waaronder precessie, triggeren ijstijden en interglacialen."

Denis
"Her face shown like the sun that I strived to reach."

Berichten: 4.502

Re: Precessie van de aardas

Ik heb slechts een oppervlakkige kennis van gesteentes door mijn vakgebied en een wat later opgestoken kennis door lezen en internet (als oa.dit forum en Wiki) ,vind het wel leuk om een beetje te sparren over dit soort onderwerpen,vooral omdat er de laatste jaren zoveel deskundologen op klimaatgebied aan de horizon zijn verschenen,oa. een politieke klimatologisch deskundoloog,geheten Al Gore.

Het verschijnen van dergelijke figuren heeft wel zin om wat betere regulering op velerlei gebied te maken voor het instandhouden en aangenamer maken van een steeds vermeerderend aantal mensen op onze aardbol.

Maar we hebben te maken met levende materie en die is behept met de eigenschap "egoisme"en "survival of the fittest".

En ik zie dus ook niet in,dat precessies van ca.26000 jaren van invloed zouden zijn op het klimaat als ik er vanuit ga dat de beweringen dat de laatste ijstijd is geweest van 60000 jaren tot 10000 jaren geleden,juist zijn en dus een tijdsduur had van ca. 50000 jaren.

Sedimenten werden al mliljoenen jaren ,mogelijk meer dan een paar miljard jaar (regelmatig?) gevormd door verwering van uigevloeid gesteente en door temperatuur en hoge druk in varianten voorkomen.Zandsteen,kalkzandsteen maar ook marmers en andere hardere gesteentes (dus sedimenten)

Wiki heeft in verband met deze topic goed geinformeerde gegevens,oa.:

http://nl.wikipedia.org/wiki/IJstijd#Onder...g_van_glacialen

Gebruikersavatar
Berichten: 3.112

Re: Precessie van de aardas

En ik zie dus ook niet in,dat precessies van ca.26000 jaren van invloed zouden zijn op het klimaat als ik er vanuit ga dat de beweringen dat de laatste ijstijd is geweest van 60000 jaren tot 10000 jaren geleden,juist zijn en dus een tijdsduur had van ca. 50000 jaren.
Omdat tijdens de tolbeweging van de aardas de hoek tussen de as en de ecliptica niet verandert, wordt de aarde door de zon steeds op dezelfde manier beschenen.

Dit is het argument, dat er geen invloed op het klimaat kan zijn.

Gebruikersavatar
Berichten: 415

Re: Precessie van de aardas

thermo1945 schreef:Omdat tijdens de tolbeweging van de aardas de hoek tussen de as en de ecliptica niet verandert, wordt de aarde door de zon steeds op dezelfde manier beschenen.

Dit is het argument, dat er geen invloed op het klimaat kan zijn.


Die hoek verandert wel, het is de belangrijkste verklaring voor de ijstijden.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Milankovi%C4%87-parameters
Don't just talk, show your work.

Reageer