Springen naar inhoud

Xy grafiek excel: benadering lijn

• Log in om te kunnen reageren

kb5

kb5

• 0 - 25 berichten
  • 6 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 10 juni 2008 - 14:28

Beste lezer,

in bijgevoegd excel heb ik in een XY assenstelsel een aantal coordinaten uitgezet. Er zijn nu in dit assenstelsel 33 punten weergegeven en deze punten liggen vrij kriskras verdeeld.

Ik heb hierover 2 vragen:

1 Op het eerste gezicht lijkt er geen lineair verband in de punten te ontdekken. Ik ben echter op zoek naar een manier om toch een lineair in deze punten aan te geven. Als ik heel hard met m'n ogen knijp zou ik wel een uitspraak kunnen doen ( :D ), maar ik zoek dus een methode in Excel (of evt SPSS, daar werk ik ook mee) die het voor me berekent en zelf een lijn trekt (of in ieder geval een lijn benadert). (Misschien is regressie een optie?)

2 Iemand enig idee hoe ik het aantal werknemers in de grafiek bij de bijbehorende punten plaats?

Hoop dat iemand me kan helpen. Ben er van overtuigd dat dit voor velen gesneden koek moet zijn.

Vriendelijke groeten

KB

Bijgevoegde Bestanden

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

TD

TD

• >5k berichten
  • 24049 berichten
  • VIP

Geplaatst op 10 juni 2008 - 14:34

Via rechterklik op de datapunten kun je een trendlijn laten toevoegen, je kan dan voor "lineair" kiezen.
Je kan bij de punten ook datalabels laten vermelden, kijk eens bij de opties van je grafiek of legende.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

kb5

kb5

• 0 - 25 berichten
  • 6 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 10 juni 2008 - 19:11

Via rechterklik op de datapunten kun je een trendlijn laten toevoegen, je kan dan voor "lineair" kiezen.
Je kan bij de punten ook datalabels laten vermelden, kijk eens bij de opties van je grafiek of legende.

Beste TD,

dank voor je snelle reactie.

Eerst even over de lineaire trendlijn, aangezien ik hier het meest nieuwsgierig naar ben. Als ik 1 van de punten aanklik wordt niet alleen dit punt geselecteerd (geel) maar ook 1 of meerdere andere punten. Welke punten dit zijn lijkt vrij willekeurig, maar geen idee waarom dit is. Als ik vervolgens via rechtermuisknop kies voor het toevoegen van een lineaire trendlijn, is de enige trendlijn die ik te zien krijg een lijn die op de X-as ligt. Betekent dit dat er geen lineaire trend gevormd kan worden voor mijn data?

Van het toevoegen van datalabels was ik wel op de hoogte. Het lukt me alleen niet om bij het maken van de XYgrafiek, automatisch het aantal werknemers toe te laten voegen aan de coordinaten zoals die in de excel staan. Handmatig toevoegen lukt wel, maar ik zou dus graag zien dat bijv. bij het punt (-2.158; 0.625) direct het correcte aantal werknemers (nl. 15) wordt toegevoegd.

mvgr

KB

kb5

kb5

• 0 - 25 berichten
  • 6 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 11 juni 2008 - 10:55

Klein schopje.

Niemand die weet hoe ik voor bijgevoegde XYgrafiek de best passende rechte lijn kan krijgen?

mvrgr KB

TD

TD

• >5k berichten
  • 24049 berichten
  • VIP

Geplaatst op 11 juni 2008 - 13:23

Zijn alle (data)punten als één serie toegevoegd? Dan begrijp ik niet goed waarom maar een deel geselecteerd wordt.

Wat de labels betreft: ik heb intussen de nieuwe versie van Excel en ik weet niet meer waar dit precies stond.
Als je alle grafiekopties afgaat, zou je dit zeker ergens moeten tegenkomen. Gerbuik anders de Excel - Help.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures