Stoppen met roken zorgt voor dikker worden

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 49

Stoppen met roken zorgt voor dikker worden

Gegroet

Ik had ergens in een magazine gelezen dat stoppen met roken, zorgt dat je verdikt... ik dacht dat dit een fabeltje was en eerder psychologisch was, doordat de mensen nerveuzer werden en toevlucht zochten tot eten en andere slechte gewoontes. Nu blijkt dat iets dit te maken heeft met basaalmetabolisme :s. Kon er eerst niet opkomen wat dit was maar dan wist ik het terug.Nu is de vraag: wat heeft de stofwisseling ,waarbij net genoeg energie gecreerd wordt om de primaire levensproccesen van de mens te laten doorgaan, hier nu mee te maken ???:s

<just curious>

Berichten: 209

Re: Stoppen met roken zorgt voor dikker worden

"Roken (beter gezegd nicotine-inname) verandert de energiebalans: de energie-inname tegenover het energieverbruik. In theorie zou roken de energie-inname moeten verminderen,

het energieverbruik verhogen of beide. Veranderingen in lichaamsgewicht door met roken te beginnen of te stoppen zouden te verklaren moeten zijn door:

1. De invloed van nicotine op de stofwisseling

2. Een verandering in de energie-inname

3. Een verandering in lichamelijke activiteit"


zie: http://www.voedingscentrum.nl/NR/rdonlyres...innenwerk_5.pdf

Berichten: 21

Re: Stoppen met roken zorgt voor dikker worden

Roken geeft nicotine in bloed. Misschien wel eens opgevallen dat je na het roken naar de wc moet? Stofwisseling wordt nl tijdelijk wat verhoogd. Dus stoppen met roken geeft relatieve verlaging (ik vermoed door upregulatie nicotine receptoren door het roken- dus bij stoppen heb je relatief meer nicotinereceptoren die met elkaar verantwoordelijk zijn voor je stukje extra metabolisme. Stop je de nicotine, dan tijdelijk opeens relatief meer vertragende invloed van dat 'teveel' aan receptoren die niet meer geprikkeld worden door de nicotine) waardoor mensen dik worden.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Stoppen met roken zorgt voor dikker worden

Al het bovenstaande plus:

1) roken vermindert de eetlust > stoppen met roken leidt tot een toename van de eetlust

2) roken vermindert de smaak > stoppen met roken leidt tot toename van de eetlust omdat alles beter smaakt
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Reageer