Springen naar inhoud

Langrangepunt 2

• Log in om te kunnen reageren

thermo1945

thermo1945

• >1k berichten
  • 3112 berichten
  • Verbannen

Geplaatst op 10 juni 2008 - 16:13

Beschouw alleen de zon en de aarde. Vergeet overige hemellichamen zoals de maan.
Zie het Lagrangepunt L2. Stel dat daar een voorwerp zit.
Zijn in dat punt de aantrekking door de zon op dat voorwerp en de aantrekking door de aarde op dat voorwerp even groot?
(Ik heb de indruk van niet maar ... ?)

Veranderd door thermo1945, 10 juni 2008 - 16:16

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

thermo1945

thermo1945

• >1k berichten
  • 3112 berichten
  • Verbannen

Geplaatst op 10 juni 2008 - 16:32

Mijn vorige vraag kan vervallen

Beschouw alleen de zon en de aarde. Vergeet overige hemellichamen zoals de maan.
Op de lijn zon-aarde ligt in de schaduw van de aarde het punt S. In S zit (op zeker moment) een een voorwerp.
In dat punt zijn de aantrekking door de zon op dat voorwerp en de aantrekking door de aarde op dat voorwerp even groot.
Ik heb met de vierde wet van Newton berekend, dat S op een afstand van 261 megameter van het midden van de aarde af ligt.
Zie nu het Lagrangepunt L2. Volgens deze Wikipedia bladzijde is L2 1,5 gigameter van de aarde af.
Ik vroeg me af, of S en L2 evenver van de aarde moeten liggen. Kennelijk niet. Waardoor niet?

Veranderd door thermo1945, 10 juni 2008 - 16:32

eendavid

eendavid

• >1k berichten
  • 3751 berichten
  • VIP

Geplaatst op 14 juni 2008 - 14:45

Je moet ook rekening houden met de middelpuntvliedende kracht. Ik ben niet 100% zeker of het dan wel uitkomt, laat je dat even weten?

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures