Stoechiometrie

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 321

Stoechiometrie

Als 40 ml 1.6mol/l HCl met 60ml 2mol/l NaOH gemengd wordt, bereken dan de conc aan Na+, Cl- en OH- in de resulterende oplossing.

Als ik deze oplos, wou ik met beperkend reagens werken

je hebt namelijk 0.064mol HCL en 0.12 mol NaOH dus dacht ik HCL beperkend reagens

er wordt dus 0.64 mol NaCl gevormd

Nu hier is dit duidelijk niet van toepassing,want ik kom verkeerd uit

als ik alles apart uitreken dus 0.12 mol NaOH --> 0.12 mol Na+ in 100ml dus 1.2 mol/ l

en Cl- 0.64mol/l

wrm geen beperkend reagens?

(en voor OH- zou je moeten 0.56 mol/l uitkomen deze snap ik zelf met mijn laatste methode niet)

Gebruikersavatar
Berichten: 1.409

Re: Stoechiometrie

De reactie NaOH + HCl vormt NaCl en H20

Voor de reactie heb je dus 0.120 mol NaOH en 0.064 mol HCl (HCL is dus de beperkende factor)

Na de reactie schiet er dus 0.056 mol NaOH over en wordt er 0.064 mol NaCl gevormd en ook 0.064 mol H2O

Het aantal mol aanwezig is 100 ml is dus:

0.056 mol OH-

0.056 mol Na + 0.064 mol Na = 0.120 mol Na

0.064 mol Cl-
Its supercalifragilisticexpialidocious!

Berichten: 321

Re: Stoechiometrie

ah ok bedankt, toch met beperkend reagens, ik deed het gewoon niet correct.

Nog vraagje, als je 500ml 2mol/l CaCl2 opls mengt met 250 ml v/e 1mol/l NaCl opls en vervolgens aanlengd met water tot 1 l, bereken dan de conc v/d ionen.

Wij hebben dit opgelost zonder beperkend reagens, zou je hier dan niet kunnen zeggen CaCl2 = 1mol en NaCl= 0.25 mol dus NaCl werkt beperkend?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: Stoechiometrie

Er reageert niks, dus wat moet er beperkend zijn?

bereken simpelweg aan de hand van je oorspronkelijke oplossingen hoeveel mol je van elk ion hebt. Tel hoevelheden van gelijke ionen bij elkaar op. En deel dat (mol) door de liter waa je mee eindigt (l) om de concentratie ni mol/l te krijgen.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 321

Re: Stoechiometrie

ok gevonden :D

bedankt

Reageer