Springen naar inhoud

Copriemen

• Log in om te kunnen reageren

Jekke

Jekke

• >250 berichten
  • 997 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 10 juni 2008 - 19:58

definitie: Indien ggd(a,b) een niet inverteerbaar element is dan noemt men a en b onderling deelbaar. In het andere geval noemt men a en b onderling ondeelbaar of copriem.

bewering: Vermits in een Euclidische ring (commutativiteit verondersteld) 1 steeds een inverteerbaar element is, zal 1 steeds een ggd zijn van a en b indien a en b copriem zijn.

Ik zie dit niet. Hoe maak ik dit hard?

bovendien: geld er dan ookdat coprieme a en b als enige ggd 1 hebben?

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Math-E-Mad-X

Math-E-Mad-X

• >1k berichten
  • 2383 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 13 juni 2008 - 00:25

Vermits ... 1 steeds een inverteerbaar element is...

1 is altijd een inverteerbaar element, immers: 1*1=1, dus 1 is zijn eigen inverse.
while(true){ Thread.sleep(60*1000/180); bang_bassdrum(); }

EvilBro

EvilBro

• >5k berichten
  • 6703 berichten
  • VIP

Geplaatst op 13 juni 2008 - 08:12

1 is altijd een inverteerbaar element

Ja, dat stond er al. :D ('Vermits' aangezien voor 'mits'?)

[Vermits Omdat in een Euclidische ring (commutativiteit verondersteld) 1 steeds een inverteerbaar element is, zal 1 steeds een ggd zijn van a en b indien a en b copriem zijn.

Als a en b copriem zijn dan is de ggd een inverteerbaar element. Je zult nu dus moeten aantonen dat dat element altijd 1 is. Dit kun je doen door aan te tonen dat er maar 1 inverteerbaar element is in een Euclidische ring (let wel: ik weet niet of het waar is dat een Euclidische ring maar 1 inverteerbaar element bevat, ik geef alleen een methode om aan te tonen hoe je het kan aantonen op basis van de veronderstelling dat de te bewijzen bewering juist is).

TD

TD

• >5k berichten
  • 24052 berichten
  • VIP

Geplaatst op 13 juni 2008 - 09:07

('Vermits' aangezien voor 'mits'?)

Vermits is hetzelfde als 'aangezien' of 'omdat', maar is niet algemeen (gebruikt in BelgiŽ).
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures