De eenheid kg x m^-3

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 5

De eenheid kg x m^-3

Ik kom deze eenheid steeds tegen in de Binas, en ik vind het maar vaag hoe je deze moet omrekenen naar bijv g/L of kg/L. De eenheid bij kg x m^-3 is 1,429.

Als iemand dit mij zou kunnen uitleggen zou ik dankbaar zijn =]

Alvast bedankt

Gebruikersavatar
Berichten: 3.507

Re: De eenheid kg x m^-3

Helpt het als ik zeg dat:

kg.m^-3 hetzelfde is als kg/m3?

Aangezien ik verwacht dat je weet hoeveel gram 1 kiligram is, en ook hoeveel liter er in een kubieke meter kunnen, zeg ik: doe eens een poging? :-)
I'm not suffering from insanity - I'm enjoying every minute of it!!

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: De eenheid kg x m^-3

Ik kom deze eenheid steeds tegen in de Binas, en ik vind het maar vaag hoe je deze moet omrekenen naar bijv g/L of kg/L. De eenheid bij kg x m^-3 is 1,429.
uitleg is hard nodig, want de eenheid is niet 1,429, de eenheid is kg/m³ ofwel kg·m-3

Even doornemen: microcursus

we hebben dus de grootheid dichtheid met symbool ρ daarmee bedoelen we de hoeveelheid massa die we aantreffen in een bepaald volume:
\( \rho = \frac{m}{V} \)
massa meten we in de eenheid kilogram (kg), volume in de eenheid kubieke meter (m³) waarmee de eenheid van dichtheid (de maat waarmee we de dichtheid meten) dus officieel kg/m³ wordt.

wil je dat omrekenen van kg/m³ naar bijv kg/l ?
\(1\frac{ kg}{m^3} = \frac{1 kg}{1 m^3} = \frac{1 kg}{1000 l} = \frac{1 }{1000 } \frac{kg}{l} = 0,001 \frac{kg}{l} \)
of van g/cm³ naar kg/l?
\(1\frac{ g}{cm^3} = \frac{1 g}{1 cm^3} = \frac{0,001 kg}{0,001 l} = = \frac{0,001 }{0,001 } \frac{kg}{l} = 1 \frac{kg}{l} \)
enzovoort.

op vergelijkbare wijze reken je ook m/s om naar km/h:
\(1\frac{ m}{s} = \frac{1 m}{1 s} = \frac{0,001 km}{\frac{1}{3600} h} = 3,6 \frac{km}{h} \)
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 5

Re: De eenheid kg x m^-3

Jan, ik had ze per ongeluk omgedraaid, toch bedankt voor het aanwijzen voor de fout.

kg x m^-3 is hetzelfde als kg/liter, dus 1,429 kg x m^-3 = 1,429 kg/liter, vanaf daar kon ik verder. Allebei hartelijk bedankt!

Berichten: 5

Re: De eenheid kg x m^-3

Bah, ik wordt hier helemaal gek van.

Kan iemand even bevestigen of dit klopt? =\
Het aantal Mg zuurstof dat is ontstaan is te berekenen door ρ = m / V te gebruiken. Je doet hier dus de dichtheid van zuurstof die je hebt opgezocht in Binas (1,429 kg . m-3 = 1,429 g/ liter.) De volume van het aantal zuurstof dat is vrijgekomen is 68 ml, dat moet je dus eerst omrekenen naar liter. Dat is 0,068 liter. 1,429/0,068 = 21,01 gram. Dit doe je dus x10^3 = 21010 mg zuurstof.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: De eenheid kg x m^-3

kg x m^-3 is hetzelfde als kg/liter, dus 1,429 kg x m^-3 = 1,429 kg/liter,
Wadde?? Mijn bericht wel eens GELEZEN in plaats van doorheen gezapt??
Jan van de Velde schreef:wil je dat omrekenen van kg/m³ naar bijv kg/l ?
\(1\frac{ kg}{m^3} = \frac{1 kg}{1 m^3} = \frac{1 kg}{1000 l} = \frac{1 }{1000 } \frac{kg}{l} = 0,001 \frac{kg}{l} \)
Kan iemand even bevestigen of dit klopt? =\
Dat kan ik niet, of beter zou ik zeggen dat ik kan bevestigen dat er geen hout van klopt.

Kijk er nou eerst maar eens zelf RUSTIG naar mijn berichten, en naar die cursus, en dan nog eens naar je "berekening"

die 21,01 gram die je berekent heeft door de getallen (met bijbehorende eenheden) die je op elkaar deelt de eenheid
\(\frac{\frac{g}{l}}{l} = \frac{g}{l^2} \)
:D
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 3.507

Re: De eenheid kg x m^-3

Daaafje schreef:Jan, ik had ze per ongeluk omgedraaid, toch bedankt voor het aanwijzen voor de fout.

kg x m^-3 is hetzelfde als kg/liter, dus 1,429 kg x m^-3 = 1,429 kg/liter, vanaf daar kon ik verder. Allebei hartelijk bedankt!
Nee, nee. Een kubieke meter is toch niet hetzelfde als een liter (scheelt een factor duizend!).
Daaafje schreef:Bah, ik wordt hier helemaal gek van.

Kan iemand even bevestigen of dit klopt? =\

Het aantal Mg zuurstof dat is ontstaan is te berekenen door ρ = m / V te gebruiken. Je doet hier dus de dichtheid van zuurstof die je hebt opgezocht in Binas (1,429 kg . m-3 = 1,429 g/ liter.) De volume van het aantal zuurstof dat is vrijgekomen is 68 ml, dat moet je dus eerst omrekenen naar liter. Dat is 0,068 liter. 1,429/0,068 = 21,01 gram. Dit doe je dus x10^3 = 21010 mg zuurstof.
Hier doe je het wel goed, immers een kubieke meter is weliswaar 1000 keer groter dan een liter, maar dat geldt ook voor een kilogram en een gram. Dus, die factor 1000 staat zowel onder als boven de deelstreep en vallen dus tegen elkaar weg:

1,429 kg/m3 = (1,429*1000) gram / 1000 liter

Mag ik wel even opmerken dat Mg Megagram is en niet (wat je waarschijnlijk bedoelt milligram (mg). Zie ook verderop bij mL). En [miereneukmodus]: Elke "dus" in je verhaal kun je net zo goed achterwege laten. Verder schrijf je vaak "je doet hier" dit en dat, maar beter zou zijn: Je neemt de dichtheid van zuurstof (uit Binas) en berekent hiermee het volume vrijgekomen zuurstof. Nou ja, je snapt wat ik bedoel.[\miereneukmodus]

Goed, heel verhaal off topic, nu weer inhoudelijk:

Er vanuit gaan dat die 68 mL klopt (dat weet ik dus niet), staat dat inderdaad gelijk aan 0,068 liter. Dichtheid is ρ = m / V, hieruit volgt dat m = V * ρ. Als je dit niet meer weet, gebruik dan een rekenvoorbeeld: 3 = 6/2; hieruit volgt dat 6 = 3*2. Nu moet het lukken denk ik.

PS Je had ook zelf op een makkelijke manier kunnen controleren of je goed zat: Als antwoord heb je 21010 mg zuurstof berekend, oftewel ruim 21 gram. Aangezien een liter slechts 1,429 gram weegt (of voordat Jan me corrigeert: een liter zuurstof een massa van 1,429 gram heeft), kon je antwoord nooit goed zijn, immers 68 mL is veel minder dan een liter, en toch heb je berekend dat die 15x zo zwaar zou zijn.

Veel succes met de rest!

Edit: Ik moet sneller leren typen, Jan was me voor
I'm not suffering from insanity - I'm enjoying every minute of it!!

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: De eenheid kg x m^-3

Edit: Ik moet sneller leren typen,
Nee hoor, jouw verhaal is veel uitgebreider. Daafjes principiële probleem is dat hij zomaar wat doet, het niet gewoon systematisch op een rijtje zet:

ρ= ..... g/L

m = ..??. g

V = .... L

ρ= m/V ==> m = ρ x V = .......
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer