Springen naar inhoud

- - - - -

Overmatig bellen slecht voor kwaliteit slaap

• Log in om te kunnen reageren

Wien Ee

Wien Ee

• >1k berichten
  • 3133 berichten
  • VIP

Geplaatst op 11 juni 2008 - 07:29

Tieners die voortdurend bellen of sms'en, slapen slechter en zijn sneller gestresst en vermoeid dan weinig bellende leeftijdgenoten.

Lees meer ... Elsevier
Heb je interesse in journalistiek? Wij zoeken versterking! Speurwerk, deel van het team, meer weten: klik.

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Tylon

Tylon

• 0 - 25 berichten
  • 5 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 11 juni 2008 - 09:42

Lijkt mij niet zo vreemd eigenlijk. Wie veel belt, bespreekt veel dingen waar je later dan weer aan gaat liggen denken. Kan me niet voorstellen dat je dan lekker rustig in je bed ligt. Het is inderdaad wel jammer dat het maar een heeeel erg kleinschalig onderzoekje is zodat het (nog) niet hard kan worden gemaakt

DeJaVu3

DeJaVu3

• 0 - 25 berichten
  • 11 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 11 juni 2008 - 22:15

Tieners die voortdurend bellen of sms'en, slapen slechter en zijn sneller gestresst en vermoeid dan weinig bellende leeftijdgenoten.

Lees meer ... Elsevier

Ik heb zo'n ontiegelijke hekel aan dit soort berichten. BAH!

Mensen denken alle factoren uit te sluiten als je een gelijke groep mensen neemt, en slechts 1 aspect verandert. Maar er wordt veel te vaak geen rekening gehouden dat er ook bepaalt gedrag aan dit aspect gekoppeld kan zijn, zodat het geen gelijke groep meer is.

Precies wat Tylon zegt dus. Mensen die veel bellen zijn over het algemeen misschien wel veel meer gestrest, en slapen logischerwijs dus slechter. Hoeft niks met bellen op zich te maken te hebben.

WendyTje

WendyTje

• >250 berichten
  • 773 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 12 juni 2008 - 08:38

Hoewel de berichten voor mij ook zeker een punt hebben, heb ik gemerkt dat veel mensen die aan hun mobiel vastgekleefd zitten ook vaak midden in de nacht (ook gewoon door de weeks) ge-smst worden, en dan ook nog ervan wakker worden en terug gaan smsen! Dat zoiets niet goed is voor je nachtrust lijkt me duidelijk. Het argument is: Ja maar het is een echte vriend(in) dus die kunnen me altijd bellen/smsen. Nu ben ik het daar op zich wel mee eens, maar dan moet het wel ontzettend ernstig en urgent zijn willen ze dat midden in de nacht gaan doen hoor.
To boldly go where I`ve never been before

Be nice to nerds, chances are you`ll end up working for one

Benm

Benm

• >5k berichten
  • 8782 berichten
  • VIP

Geplaatst op 12 juni 2008 - 10:53

Beetje een onzinnig onderzoek, met slechts 21 proefpersonen... en over bellen zegt het eigenlijk al helemaal niets.

Waarschijnlijk zou het nog een betere control zijn om naast de groep die veel belt een groep te zetten die evenveel tijd aan face-to-face gesprekken besteedt. Het zou me overigens niet verbazen als daaruit blijkt dat bellen beter is voor je nachtrust.
Victory through technology

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures