Springen naar inhoud

Eenvoudige vraag elektrisch veld

• Log in om te kunnen reageren

phenomen

phenomen

• >100 berichten
  • 220 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 11 juni 2008 - 09:23

hallo,

Ik probeer het elektrisch veld op een bepaalde afstand L van een oneindig vlak te zoeken met lading per oppervlakte sigma. Hierbij integreer ik het vlak met behulp van cirkels.

dus elektrisch veld 1/(sigma*4*Pi*epsilon0)*int((2*Pi*r*dr)/d^2)*cos(Theta) waarbij d de afstand is van het punt waarin je het elektrisch veld zoekt tot de cirkel op het vlak.

die 2*Pi mag ik buiten zetten maar dan zit ik vast. Iemand een kleine tip?

groeten

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Nuttree

Nuttree

• >25 berichten
  • 40 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 12 juni 2008 - 13:17

Druk de cos theta en d eens uit in z en r dan kom je er wel en de integraal loopt van 0 naar oneindig natuurlijk.

Veranderd door Nuttree, 12 juni 2008 - 13:18

phenomen

phenomen

• >100 berichten
  • 220 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 13 juni 2008 - 10:13

ok het is gelukt bedankt!

Rov

Rov

• >1k berichten
  • 2242 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 16 juni 2008 - 16:59

Het kan toch veel simpeler met de wet van Gauss. Beschouw een cilinder loodrecht op en door het vlak (dus aan beide kanten komt de helft van de cilinder uit het vlak met de hoofdas loodrecht op het vlak). Dit is een "Gaussisch oppervlak", de wet van Gauss geldt hier. Het elektrisch veld in de mantel van de cilinder is nul mits de oppervlakte van de mantel loodrecht op het elektrisch veld staat.
De totale elektrische flux is dan de som van de fluxen door het bovenvlak en ondervlak van de cilinder. Omdat A en E hier evenwijdig zijn is de elektrisch flux door boven en ondervlak gelijk aan.

LaTeX

Omdat bovenoppervlak en onderoppervlak gelijk zijn. De oppervlakteladingsdichtheid LaTeX is gelijk aan LaTeX . Het elektrisch veld in een punt buiten de geleider is dus.

LaTeX

Geen integraal gebruikt. Merk op dat hier een factor 1/2. Dit komt omdat de lading zich moet verdelen over de twee zijden van het vlak.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures