Bestaat er een energiedichtheid constante in de tijd?

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 95

Bestaat er een energiedichtheid constante in de tijd?

Ik heb me de laatste tijd een beetje verdiept in de algemene relativiteitstheorie, en als ik het zo lees lijkt het erop dat er een constante hoeveelheid energie moet zijn per hoeveelheid ruimte-tijd. Ruimte-tijd kan uitrekken waarmee bedoeld wordt dat de tijd langzamer gaat lopen en de ruimte kleiner wordt of andersom. Aangezien ruimte en tijd zelf dimensies zijn hebben ze natuurlijk geen volume, maar omdat als bijvoorbeeld de tijd uitrekt de seconden ook echt langer worden (t.o.v. een referentiestelsel waar dat nog niet gebeurd is) is het volgens mij veilig om te stellen dat je wiskundig van volumes uit mag gaan. (Alhoewel de conventionele volume-eenheden misschien voor verwarring kunnen zorgen.)

Omdat volgens het boek Einstein en het heelal de tijd energie bevat en deze energie afneemt naarmate de tijd uitrekt (dus als de ruimte-tijd gekromd is) lijkt het er sterk op dat de tijd een bepaalde constante energiedichtheid bevat. Dat de energie die in de tijd zit afneemt naarmate de ruimtetijd meer gekromd is, is volgens dat boek hetgene waar de energie voor een val vandaan komt. (Gravitatie). Nu weet ik ook wel dat dat potentiële energie is, maar potentiële energie moet ook ergens vandaan komen. Anders is het wel erg makkelijk dan kan je haast alle energie omzettingen beschrijven als omzettingen van potentiële energie naar de gegeven energie. (Dit zeg ik zo expliciet omdat ik wil voorkomen dat mensen mij gaan uitleggen dat de energie omzetting die hier plaatsvind van potentiële energie naar kinetische energie is, maar dat weet ik ook wel.)

Nu is alleen de vraag heb ik gelijk? Bestaat er een dergelijke dichtheid en als die bestaat weet iemand hier wat de waarde van deze constante dichtheid is?

Danku! :D

PS. De rede dat ik uitga van een constante is omdat de (ruimte) tijd uiteindelijk uit een singulariteit moet zijn ontstaan (volgens bigbang dan) en er dus een constante ongerekte energiedichtheid moet zijn die je moet kunnen delen door de hoeveelheid van uitrekking.

Reageer