Meterkastaansluiting aardlek

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer

Meterkastaansluiting aardlek

Hallo gebruikers ik heb een probleempje waar ik niet uitkom.

Het gaat om een meterkatst/groepenkastaansluiting.

Ik heb een groepenkast gekocht voor 3 fasen met 8 groepen. Ik heb echter op dit moment nog maar 1 fase (later wil ik dit nog gaan uitbreiden vandaar alvast de 3 fasen groepenkast). Deze 3 fasengroepenkast heb ik aangesloten op mijn 1 fase. Bij de hoofschakelaar aan de ingaande kant heb ik de 1 fase doorgelust om op alle 3 de fasen stroom te krijgen. Via 2 aardlekschakelaars gaat deze naar de groepen.

Volgens mij zou alles nu goed moeten werken. Ik heb inderdaad overal stroom/spanning in huis.

Het vreemde is echter dat de aardlekschakelaars niet functioneren als ik op de testknop druk.

Kan iemand mij verder helpen of zit ik vast aan een 1 fasen groepenkast.

Alvast bedankt.

Leuke Site overigens met interessante informatie.

Gebruikersavatar
Beheer
Berichten: 15.202

Re: Meterkastaansluiting aardlek

Het vreemde is echter dat de aardlekschakelaars niet functioneren als ik op de testknop druk.
Uhm... wat bedoel je precies met "niet functioneren"? Als het zo is dat er alles uit gaat als je op de knop drukt, dan functioneren ze wel :shock: (grapje)

Ik vraag mij nu af hoe de testknop eigenlijk werkt. Zou het een mechanische ontgrendeling van het mechanisme moeten zijn dat alles uit laat vallen, of laat het sluiting ontstaan tussen de fase en de aarde?

Ik vermoed nu dat het dat laatste is. Een mechanisch defect in beide aardlekschakelaars lijkt mij namelijk uit te sluiten.

In dat geval kan het zo zijn dat de aarddraad ergens niet goed is aangesloten. Of de nul en de fase zijn omgedraaid natuurlijk.... Verder zou ik geen idee hebben eigenlijk...
Never be afraid to try something new. Remember, amateurs built the ark. Professionals built the Titanic

Berichten: 4

Re: Meterkastaansluiting aardlek

Beste Gast GE

Kun je misschien een paar digi foto's maken van de meterkast, op deze manier kan ik je niet echt helpen. :?:

Het kan best zijn zoals Miels heeft aangegeven, dat je de aardlek verkeerd heb aangesloten, aangezien dat de aardlek tevens de hoofdschakelaar is.

trouwens heb je 2 of 1 aardleks er inzitten :shock:

Berichten: 866

Re: Meterkastaansluiting aardlek

Op deze site is reeds een gesprek gevoerd over een lekstroomschakelaar . Misschien heb je daar iets aan

http://wetenschapsforum.nl/invision/index....7898&highlight=

Reageer